Dotaz
Dobrý den, prosím o radu jaká pohybová cvičení jsou po porodu a v průběhu kojení vhodné? Ráda bych ihned po porodu začala cvičit. Tuším že chůze, plavání, jízda na kole, pillates, benbinton, pinpong by nemuselo vadit. Naopak cvičení v posilovně se zátěžemi, zumba, jumping není vhodné. Prosím o nabidku dalších vhodných sportů pokud možni i cviky na celulitidu. Děkuji moc.
Zuzana, Praha
Odpověd
Vážená paní, tušíte správně, že není vhodné krátce po porodu běžet do posilovny. Je vhodné zpevnit svaly pánevního dna, břišní svaly i zádové svaly. Se cvičením se začíná postupně. Jedná se o relaxační cviky při kojení, které Vám posílí svaly (vhodné cviky ihned po porodu Vám poradí fyzioterapeut), chůze, plavání jsou výbornými pohybovými aktivitami. Nedoporučuji Vám cvičení, která způsobují otřesy, tj. skoky, jumping, jogging, zumba, rychlý aerobik, posilování, horolezectví, vysokohorská turistika, gymnastika, vytrvalostní a bojové sporty. Pilates je dobrá pohybová aktivita, ale jízdu na kole bych na Vašem místě zařadila později (myslím rekreační jízdu na kole, nikoli závodní). Co se týká badmintonu, ping-pongu, tyto cviky-sporty nejsou vhodné ihned po porodu, můžete je zařadit časem, záleží na Vaší fyzické kondici. Je třeba si uvědomit, že porod i kojení představují velký energetický výdej. Pohybová aktivita má být formou relaxace, aktivního odpočinku, nikoli vytrvalostního cvičení (tréninku). To se týká i délky pohybové aktivity. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz