Dotaz
Dobrý den. Prosím o váš odborný názor na mé zdravotní problémy. Zašlete na tento e-mail. Bude to asi rok co mě postihlo točení hlavy, které sílilo až do pocitu ztráty vědomí. Dopravil jsem se k lékaři, kde mi změřily krevní tlak a udělali EKG srdce. Vše bylo v pořádku. Po cca dvou měsících se stejná situace ozvala znovu a začala se opakovat čím dál více pravidelněji až na interval skoro každý den. Prodělal jsem veškerá vyšetření na neurologii... krev, tlak, cukr, CT mozku, srdce atd. Vše negativní a nezjištěny žádné příčiny. Je mi 41 roků, psychické problémy jsem nikdy neměl. Pracuji na PC, kde mě to limituje. Jak to na mě zase příjde, beru si dovolenou. Někdy mě to budí i ze spaní. Jediné co mi při tom pomáhá jak se mi začne točit hlava, je chůze nebo pokud sedím či ležím tak stačí když se postavím a do 20 min to přejde. Prosím o váš odborný názor. S pozdravem
Rosťa, Nový Jičín
Odpověd
Dobrý den, je třeba hledat příčinu točení hlavy. Příčinou může být onemocnění (ale to není Váš případ, sdělujete mi, že jste podstoupil neurologické vyšetření, vyšetření CT, EKG, nechal si změřit krevní tlak a výsledky byly negativní), nadměrný stres nebo nedostatečný příjem vhodných tekutin. Ne každá tekutina zavodňuje organismus, např. sladké nápoje, kofeinové nápoje (káva, nápoje typu coca-cola) mohou sice zahnat žízeň, ale v organismu působí opačně, tj. odnímají mu vodu a tím dochází k dehydrataci. Dostatek vody v organismu je nezbytný pro jeho správné fungování, nedostatek vody v organismu se projevuje různými příznaky, např. bolestí hlavy, migrénami, točením hlavy, únavou, poruchami soustředění, aj. Doporučuji dostatečný příjem tekutin, cca 2 l tekutin denně (počítají se i tekutiny v potravinách, jídle, např. polévky (ale ne přesolené – sůl váže vodu v těle). Mezi vhodné tekutiny, tj. tekutiny, které zavodňují organismus, patří pitná voda, stolní a minerální vody bez příchuti, neslazené čaje (ovocné čaje, slabý černý čaj, slabší zelený a bílý čaj. Zelený a bílý čaj jsou výbornými antioxidanty). Dostatečná hydratace organismu se pozná podle barvy moče. Fyziologická barva moče je světle žlutá, slámová barva, čím je organismus dehydratovanější, tím je moč koncentrovanější a má tmavší barvu. Další možnou příčinou točení hlavy může být nadměrný stres. Doporučuji dostatek odpočinku a spánku, vhodnou relaxaci (např. relaxační cvičení, procházky přírodou, chůze, muzikoterapie, aromaterapie, zájmová činnost, návštěva kulturních akcí dle Vašeho zájmu, setkávání se s přáteli, apod.) a optimistický pohled na život. Doporučuji Vám též sport dle Vašeho výběru. Sport, cvičení je též výborným prostředkem pro odstranění stresu. Při sportu, při cvičení se mimo jiné vylučují endorfiny, tj. hormon štěstí. Sport, cvičení též přispívá ke zdraví a k dobré fyzické kondici. Výborná je chůze, chůze je nejpřirozenější pohybovou aktivitou. Doporučuji Vám denně rychlou chůzi, zejména chůzi do schodů, do kopce. Rovněž Vám doporučuji dodržovat zásady zdravé výživy, více informací naleznete na našich webových stránkách. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz