Dotaz
Vážení, nedávno jsem si na Vašich internetových stránkách přečetla pochvalný ohlas jedné paní na Vámi sestavený jídelníček. Tato žena prodělala mononukleozu a následně se jí "rozjela" chronická únava. Já jsem úplně ten samý případ, ale mě se to stalo již před 15 lety a s únavou bojuji dodnes. Nevím, co všechno potřebujete vědět k zhotovení jídelníčku. Je mi 38 let, měřím 180 cm a vážím 70 kg. Nikdy jsem žádnou dietu nedržela, nemám potíže s tloustnutím. Spíše mě trápí zácpa a pocit nadmutého břicha. Jím skoro všechno. Je pravda, že mojí neřestí je čokoláda. Pokud Vám tyto informace nebudou stačit, ráda dodám další. Předem děkuji a těším se, že mi snad správně zvolená skladba jídla alespoň trochu pomůže od stále chronické únavy a pocitů vyčerpanosti. Mějte hezký den. S pozdravem. Veronika
Veronika, Kroměříž
Odpověd
Dobrý den, při chronické únavě existují obecné rady, jak postupovat při stravování, jakým potravinám se raději vyhýbat a jaké potraviny upřednostňovat. Důležité je, vyhýbat se těžkým, tučným jídlům, jídel z rychlého občerstvení, alkoholu, kofeinu. Neměli bychom organismus zatěžovat kalorickými, těžce stravitelnými jídly. Spíše vybírat jídla lehčí, stravu s omezením tuků a cukrů. Za dobu, co trpíte chronickou únavou, určitě víte, že je důležitá pohybová aktivita, vhodná jsou i dechová cvičení a dostatečný spánek bez prášků nebo různé typy masáží, aromaterapie nebo akupunktura. Je dobré dodržovat pitný režim, vhodné jsou čaje ze šalvěje, citrónu . Z našich jídelníčků Vám mohu doporučit jídelníčky s omezením tuků, též vhodné při mononukleóze. Strava je rozdělena do pěti denních dávek, pokrmy jsou šetřící, tzn. že by neměly zatěžovat trávicí trakt po stránce mechanické, chemické a termické. Denní množství tuků je cca 45 až 55 g a poživatiny jsou dietní, lehce stravitelné. Dieta a jídelníček mají kód TUKY-2, TUKY-3 a TUKY-4. S pozdravem.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz