Dotaz
Dobrý deň, chcela som sa opýtať, dcérke ako 4 mesačnému bábätku potvdili Gilbertov syndróm. Teraz má 9 mesiacov (budúci týždeň nás čaká prvá kontrola na detskej gastroenterológii). Postupne od 6. mesiaca zavádzame do jej stravy bežné jedlo a chcem sa spýtať, či je možné zostaviť vzorový jedálniček aj pre také malé dieťatko. Veľmi pekne vám ďakujem. S pozdravom.
Katarína, Bratislava
Odpověd
Vážená paní, Gilbertův syndrom je druh ikteru (žloutenky). Strava má šetřící charakter a jsou v ní omezeny tuky. Postupný přechod na stravu, jaká byla před onemocněním je dle zdravotního stavu nemocného, dle lékařských výsledků. Postupně se přidávají potraviny po jedné, postup je individuální. Snášenlivost jednotlivých potravin je individuální. Je třeba postupně přidávat jednotlivé potraviny po jednom druhu v malých porcích, ne na noc. Při nesnášenlivosti je třeba se vrátit o krok zpět, tj. na stav, který byl před podáním daného druhu potraviny. Z tohoto důvodu nelze sestavit individuální jídelníček, jak postupně přejít na stravu, jaká byla před onemocněním. Doporučuji vyhnout se zatím všem nadýmavým potravinám i v malém množství, např. brokolici, a postupně přidávat i tuky. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz