Dotaz
Dobrý den, dnes mi doktorka řekla ze sem prodělala mononukleozu a mám zvýšené jaterní testy, řekla mi ať nejím tučná a smažená jídla. Chtěla bych se zeptat jestli smím pečivo a co vyloženě nesmím. Děkuji
Terísek, Benešov
Odpověd
Při infekční mononukleóze doporučujeme dodržovat dietu s omezením tuku. Je vhodné se vyvarovat tučných druhu masa, uzenin (kromě drůbeží šunky a drůbežích párků), různých konzerv, paštik, zabíjačkových pokrmů. Používejte rostlinné oleje, rostlinné tuky (rama, flora). Tuk dávejte při přípravě až do hotových pokrmu, aby se zbytečně nepřepaloval. Zeleninu používejte nenadýmavou. Přesný výběr potravin najděte na stránce diety s omezením tuků. Pečivo se doporučuje ne čerstvé, vhodné je jíst pečivo až na druhý den. Při tomto onemocnění používejte pečivo bílé, rohlíky, veky, chléb bílý, vánocka, piskoty, suchary. U mononukleózy diety s omezením tuků je důležitá také technologická úprava při přípravě pokrmů. Mouku, kterou budete používat na zahušťování pokrmu nejdříve opražíme na teflonové pánvi nasucho do světle hněda a pak ji v pokrmu nejméně 20 minut povaříme. Používáme vaření, dušení, pečení v troubě pod poklicí nebo v alobalu, zabraňujeme tak vzniku nežádoucích kůrek a spálených částí. Nabízíme také ukázkové jídelní lístky pro dietu s omezením tuku. Jídelníčky najdete na stránce pod kódy TUKY-2, TUKY-3, TUKY-4. Jídelníček na týden za 39,- S pozdravem
nutriční terapeutka z redakce@dietologie.cz