Dotaz
Dobrý den, velmi vám děkuji za odpověď a za radu. Ještě bych se zeptala, jak se projevuje nadměrná ztráta bílkovin? Jsou k tomu nějaké příznaky nebo je nutné lékařské vyšetření? Děkuji. Přeji vám hezký den
Andrea, Kladno
Odpověd
Vážená paní doktorko, nadměrná ztráta bílkovin se projevuje atrofií svalů, velkým břichem, otoky (játra jsou zvětšená a dochází k poruše jejich funkce),průjmy, kožními změnami (hyperpigmentace, trhliny na kůži). Tyto projevy jsou při dlouhotrvajících ztrátách bílkovin nebo při jejich velmi nízkém příjmu. Tyto příznaky svědčí o vážném stavu, ke kterému nemá dojít. Jako prevenci doporučuji laboratorní vyšetření krve na sérové bílkoviny, příp. moče na kreatinin, určit dusíkovou bilanci. Druh vyšetření a interval určí lékař podle zdravotního stavu. Pro Vaši informaci Vám píši druhy laboratorních vyšetření, při kterých se zjišťuje množství bílkovin v organismu: 1) Vyšetření krve na ALBUMIN (bílkovina krevního séra je dlouhodobý ukazatel stavu výživy) norma = 35-45 g/l séra pod 28 g/l séra = těžká podvýživa; 2) Vyšetření krve na TRANSFERIN (sérová bílkovina sloužící k přenosu železa, je střednědobý ukazatel stavu výživy) norma = 2,5 - 3 g/l séra pod 1,5 g/l séra = těžká podvýživa; 3) Vyšetření krve na PREALBUMIN (sérová bílkovina je krátkodobý ukazatel stavu výživy) norma = 150 - 300 ml/l séra pod 100 ml/l séra = těžká podvýživa; 4) VYŠETŘENÍ MOČE NA KREATININ INDEX (kreatinin index = poměr vyjadřující vylučování kreatininu za 24 hodin. Kreatinin vzniká při katabolismu svalů, je vylučován močí, čím je hladina kreatininu vyšší, tím je sval více spotřebováván. Moč se sbírá 24 hodin a z ní se stanovují laboratorní hodnoty). norma (muži) = 23 mg/kg denně); 5) STANOVENÍ DUSÍKOVÉ BILANCE (dusíková blance znamená příjem a výdej bílkovin (dusík je součástí bílkovin), dusík se vylučuje ve formě močoviny, sbírá se moč za 24 hod a z toho se vypočítá dle vzorce výdej dusíku. Děkuji a těším se na další dotazy.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz