Dotaz
Dobrý den, prosím o radu, mé 82 letá babičce odstranily šest polypů na tlustém střevě, již po několikáté, dělají se jí stále dokola. Ráda bych věděla, jakou stravu by měla úplně vynechat a jakou upřednostnit, aby se polypy neopakovaly. Existuje kromě diety ještě nějaká preventivní léčba? Děkuji za odpověď.
Lenka, Bohumín
Odpověd
Vážená paní, nejlepší prevencí je dostatek tekutin, jednou z příčin zácpy a polypů v tlustém střevě je dehydratace. Příjem dostatečného množství tekutin je třeba hlídat u seniorů, senioři mají snížený pocit žízně a z tohoto důvodu nemají potřebu pít, pijí velmi málo a jsou dehydratovaní. U polypů střev je třeba mít vhodné tekutiny (nejlépe pitnou vodu, stolní a minerální vody bez příchuti, slabé hořké čaje) stále na očích. Doporučuji, aby Vaše babička měla kolem sebe láhve a hrnky obsahující vhodné tekutiny, stále na očích jako připomínku pití. Doporučuji povzbuzovat k pití. Dostatek tekutin se pozná podle kůže, při nedostatku tekutin je kůže hrubá, vrásčitá, ale nejlepším ukazatelem dostatečného příjmu tekutin je barva moči. Při dostatečném příjmu tekutin má moč světle žlutou, slámovou barvu. Čím je nižší příjem tekutin, tím je moč zahuštěnější, koncentrovanější a má tmavší barvu. Další prevencí je dostatek vlákniny, ale při vzniku polypů v tlustém střevě je třeba vlákninu omezovat. Strava má být dieta s omezením vlákniny a šetřit trávicí trakt. Vhodnou prevencí proti zácpě i proti vzniku polypů je pohybová aktivita dle fyzických možností a zdravotního stavu, v případě Vaší babičky se jedná o chůzi a rehabilitační cvičení. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz