Dotaz
Vážená redakce, potřebovala bych radu na uklidnění. Vím, že se mám ptát lékaře, ale jedná se mi o dceru, které našli ložisko s hypoechogenním lemem lemem 14 x 8 mm. Dceru s tím zatěžovat nechci a jako matce je mi strašně. Mám hrozný strach. A na přechodu ist hmu levého laloku štítné žlázy prstenčité ložisko ložisko 7 × 3 mm. Dá se toto onemocnění vyléčit? A jak moc je závažné? Doufám, že ano. Děkuji mockrát. Stresující matka.
Marie, Ústí nad Labem
Odpověd
Vážená paní, jelikož nejsem lékařka, o onemocnění Vaší dcery Vám toho moc říci nemohu, ale v každém případě se jedná o nádor (ne každý nádor je zhoubný /rakovina/, existují i také nezhoubné nádory), druh nádoru určí lékařské vyšetření. Způsob léčby je dle výsledků lékařského vyšetření. Prognóza (průběh nemoci, do jaké míry je nemoc závažná, dá-li se nemoc vyléčit nebo ne) záleží na včasné diagnóze a léčbě. Čím dříve půjdete s dcerou k lékaři na vyšetření, tím lépe. Vaše dcera se nemusí dozvědět o závažnosti svého onemocnění, pokud si to budete přát a toto své přání sdělíte lékaři. Je třeba se co nejvíce vyhýbat stresu, přestože je to nesmírně těžké, stres má negativní vliv na průběh nemoci. V každém případě psychický stav je jedním z faktorů, který výrazně ovlivňuje průběh onemocnění. Další významnou roli v boji s rakovinou hrají vitamíny a minerální látky. Rakovina – nádor vznikl v těle, protože mu to tělo umožnilo a to z různých příčin. Proto je nutné toto prostředí změnit aby nádor neměl bujné prostředí. Ze strany nutriční výživy Vám doporučuji zejména bohatou stravu na antioxidační vitamín C který chrání buňky před oxidací a rakovinou. Doporučuji i jeho příjem jako doplňek stravy, protože vitamín C je velice náchylný na teplo a teplo ho ničí, proto je ho ve vařené stravě málo. Významým zdrojem vitamínu C je tak surová zelenina a ovoce. Velmi vhodné je zařadit i vhodný pohybový a relaxační režim. Přeji Vám hodně pevných nervů, trpělivosti i odvahy.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz