Potravinová pyramida
Potravinová pyramida
Pasiáns
Chat s nutriční terapeutkou (výživovým poradcem)
Přezdívka:
Dotaz:

Vyhledané výsledky
okno zabalit/rozbalit
  
okno zavřít

Teorie
okno zabalit/rozbalit
  
okno zavřít
posuvnik
Inverze barev

Minerální látky, minerály

20.11.2008 18:30Minerální látky jsou živiny anorganického původu, při nedostatku ve výživě vznikají poruchy. Podílejí se na výstavbě tkání a buněk, aktivují a regulují metabolické pochody, spoluúčastní se na vedení nervových vzruchů.

revidováno dne: 16.4.2011

Minerální látky jsou součástí protoplazmy, působí na propustnost buněčných membrán, na osmotickou rovnováhu, na stahy svalstva. Jsou součástí enzymů a hormonů.

Vápník (Ca)


Vápník je součástí kostí a zubů, snižuje nervosvalovou dráždivost, snižuje propustnost biologických membrán, ionty vápenné slouží ke srážení krve. Doporučená denní dávka je 800-1200 mg. Zdroje: mléko, mléčné výrobky, listová zelenina, luštěniny.

Fosfor (P)


Fosfor je součástí kostí, bílkovin, zúčastňuje se téměř všech procesů trávení a látkové přeměny. Denní dávka je doporučena na 1500-2000 mg. Zdroje: žloutek, ryby, mléko, mléčné výrobky, brambory, maso, obiloviny.

Sodík (Na)


Ionty sodíku jsou důležité pro mezibuněčné tekutiny, je regulačním faktorem Ph, podílí se na tvorbě HCl v žaludku. Doporučená denní dávka je 500 mg. Zdroje: maso, rýže, sůl, mléčné výrobky, kyselé zelí.

Draslík (K)


Draslík je důležitý pro látkovou přeměnu bílkovin a sacharidů, účastní se činnosti svalstva a nervové soustavy. Doporučená denní dávka je 1800 – 2000 mg. Zdroje: brambory, zelenina, ovoce, rýže, zelí, hovězí maso, meruňky.

Železo (Fe)


Železo je součástí hemoglobinu a svalového barviva myoglobinu. Souvisí s ním krvetvorba. Doporučená denní dávka se udává mezi 10- 15 mg. Zdroje: maso, masné výrobky, vnitřnosti, listová zelenina, žloutek, luštěniny, ryby, brokolice, celozrnné výrobky

Měď (Cu)


Katalyzátor při tvorbě krevního barviva, aktivní složka enzymů, důležitý pro pigmentaci pokožky. Doporučená denní dávka je 1,5 - 3 mg. Zdroje: vnitřnosti, ryby, ořechy, maso, listová zelenina, ovesné vločky, lesní plody.

Selen (Se)


Fyziologický význam selenu je spojený s jeho přítomností v některých selenoproteinech, ve kterých se vyskytuje jako součást selenoaminokyselin. V tomto enzymu se selen aktivně zúčastňuje rozkladu peroxidů. Se–závislá glutationperoxidasa úzce spolupracuje s dalšími enzymy (superoxiddismutasy, katalasy) i scavengery (tokoferoly, karotenoidy) při detoxikaci v organismu vzniklých volných radikálů. Doporučená denní dávka byla stanovena na 200 μg. Zdroje: paraořechy, maso, krabí maso, ledviny, mléko, zelenina.

Zinek (Zn)


Má schopnost urychlovat biochemické procesy v organismu, je součástí enzymů s antioxidačními účinky. Má funkci strukturní a regulační. Důležitý při činnosti žláz s vnitřní sekrecí, zvyšuje syntetickou činnost jater. Denní dávka byla stanovena na 15 mg. Zdroje: maso, mléko, mléčné výrobky, rybí maso, zelenina, pšeničné klíčky, droždí, semena dýní.

Mangan (Mg)


Mangan hraje důležitou roli v antioxidační ochraně organismu. Je důležitý prvek, který je potřebný pro mitochondriální Mn-superoxiddismutásu (Mn-SOD). Mangan přítomný v uvedeném enzymu katalyzuje dismutaci superoxidu. Pouze 5 % z celkového množství manganu přiváděného potravou se resorbuje, ale tato skutečnost je ovlivněna i tím, že mangan se ve velkém množství vylučuje do gastrointestinálního traktu žlučí. Nadbytečný příjem manganu může organismus poškodit, ale toxické dávky jsou poměrně vysoké, takže riziko plynoucí ze zvýšené expozice není příliš reálné. Doporučená denní dávka je 2,5 – 5 mg. Zdroje: ořechy, mandle, obilí, listová zelenina, kakao a čaj.

Jod (I)


Důležitý pro funkci štítné žlázy, a tvorbu hormonů. Denní dávka jódu byla stanovena na 0,1 – 0.3 mg. Zdroje: mořská sůl, mořské ryby, vejce, minerální vody.

revidováno dne 16.4.2011


Nutriční anamnéza – dotazník
okno zabalit/rozbalit
  
okno zavřít

Mohlo by Vás zajímat
okno zabalit/rozbalit
  
okno zavřít

Reklama
okno zabalit/rozbalit
  
okno zavřít

BMI kalkulačka (BMI Index)
okno zabalit/rozbalit
  
okno zavřít
Výška:
Váha:
 

Recepty
okno zabalit/rozbalit
  
okno zavřít
Boršč dietní polévka
Boršč dietní polévka

kJ: 1032,7

Jahelná kaše s jablky a ořechy

kJ: 5305.4
Bílkoviny: 30.8 g
Tuky: 60.9 g
Sacharidy: 149.9 g
Olejová bábovka
Olejová bábovka

kJ: 2493,5

Kyselo

kJ: 1371.7
Bílkoviny: 11.2 g
Tuky: 6.6 g
Sacharidy: 58.0 g
Dietní grilovaný holandský pstruh-stříbrnice
Dietní grilovaný holandský pstruh-stříbrnice

kJ: 1423,9

Lečo s vejci

kJ: 835.2
Bílkoviny: 9.8 g
Tuky: 10.8 g
Sacharidy: 16.4 g
Platýs s citronovým tymiánem
Platýs s citronovým tymiánem

kJ: 3405,1

Topinky po italsku

kJ: 2713.1
Bílkoviny: 7.3 g
Tuky: 50.7 g
Sacharidy: 41.0 g
Pórková polévka s bramborem
Pórková polévka s bramborem

kJ: 259,1

Reklama
okno zabalit/rozbalit
  
okno zavřít
Fusilli

Hlavní kategorie
okno zabalit/rozbalit
  
okno zavřít
Diety / Seznam a popis diet .. čísla diet
Výživa / Směry ve výživě, zdravá výživa...
Teorie / Bílkoviny, tuky, sacharidy...
Dietologická poradna / Nutriční poradna
Dietní recepty / Dietní i nedietní recepty s kJ
Dieta jídelníček / Jídelníčky na dietu
Bezlepkové potraviny / BLP výrobky
Výživový poradce Praha / nutriční poradna