Dotaz
Dobrý den, ráda bych si u vás objednala jídelníček "na míru". Mám problémy s nadýmáním a se žlučníkem (kameny, před dvěma lety jsem prodělala žlučníkovou koliku). Lékaři vyloučili celiakii a endoskopie potvrdila mírný chronický zánět žaludku a je podezření na zánět vzestupného tračníku. Mohli byste mi prosím poradit kromě jídelníčku i bylinné čaje? Děkuji!!
Klára, Vlašim
Odpověd
Dobrý den, doporučuji Vám u žlučníkové koliky stravu pravidelnou, pestrou, vyváženou, nenadýmavou. Strava má mít šetřící charakter tzn. má šetřit trávicí trakt po stránce chemické (ne nadýmavé potraviny, tuk dáváme až do hotových pokrmů, zahušťujeme moukou opraženou nasucho a povařenou v pokrmu 20 min), po stránce mechanické (vylučujeme ze stravy tvrdé kůrky, opečené části potravin). Masa používáme libová, uzeniny pouze kuřecí šunku, případně kuřecí jemné párky. Pečivo jezte raději starší (den odleželé), není vhodné čerstvé pečivo, kvůli nadýmání. Pečivo se doporučuje jíst bílé, nevhodné je celozrnné pečivo. Ovoce a zeleninu – jezte raději jen ty druhy, které jsou povolené. Nevhodné druhy jsou nadýmavé (zelí, květák, hrášek) a druhy, kde jsou zrníčka (rybíz, angrešt, jahody...). Nepoužíváme ostré koření, mírně solíme. Vše od dietě šetřící se dočtete našich webových stránkach. Vhodný čaj na žlučník po prodělané žlučníkové kolice je z Řepíku lékařského nebo Mochny. Z našich jídelníčků si můžete objednat jídelníčky s kódem TUKY-2, TUKY-3, TUKY-4. Tyto jídelníčky jsou dietní, plnohodnotné, mají šetřící charakter, jsou s omezením tuku, a jsou vhodné pro ty, co mají problémy se žlučníkem a žaludkem. Dietní jídelníčky si můžete objednat přes objednávkový formulář.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz