Dotaz
Dobrý deň, rada by som Vás požiadala o radu. Mám zistenú akútnu paktreatitidu a kamene v žlčníku. Bola som hospitalizová v nemocnici, kde mi boli podávané 24 hodin infúzie. Po 24 hodinách som na obed dostala mrkvovú polievku a na večeru zemiaky a zeleninu. Dalšie dni špenát, zemiaky, zeleninová polievka a sucháre – dieta 4S, dieta s přísným omezením tuků. Po troch dňoch hospitalizacie ma prepustili domov. Zatial dodržiavam dietu pri slinivke – dieta pankreatická – 20 g tukov na deň. Ráda by som sa spýtala, aký čaj môžem piť a v akom množstve? Našla som len informácie o slabom zelenom, čiernom, bilinkovom a ovocnom čaji. Otazka je následovná: aký bilinkový a aký ovocný čaj môžem piť a v akom množstve? Som kojíci matka 2 mesačnej dcérky. Inými chorobami netrpím. Ďakujem za odpověd a prajem pekný deň. S pozdravom. Lucia. PS: Vaša stránka mi pomáhá překonat moju chorobu. Je super. Patrí Vám veľká vďaka.
Lucia, Bratislava
Odpověd
Vážená paní, přísnou dietu při slinivce s 20 g tuků denně nelze držet dlouhodobě pro její energetickou nedostatečnost. Též skladba živin je nedostatečná. Z tohoto důvodu je vhodné doplnit příjem živin, vitamínů i minerálů doplňky výživy, např. Nutridrinkem. Užívá se formou sippingu (popíjení) a je k dostání v lékárnách. Z přísné diety při slinivce (20 g tuků denně) se postupně přechází (postup je zcela individuální) na dietu pankreatickou se 40 g tuků denně. Zařazují se bílkoviny ve formě nízkotučných mléčných výrobků a libového masa, mléko se podává dle individuální snášenlivosti. Nakonec se přejde na dietu s omezením tuků (dieta č.4), dieta s omezením tuků se drží dlouhodobě. Více informací o dietě s omezením tuků (dieta č.4) najdete na našich webových stránkách. Nové potraviny je třeba zařazovat postupně ve velmi malých dávkách během dne. V případě potíží je třeba se vrátit k předchozí dietě, to jest o jeden krok zpět. Z nápojů lze pít jakýkoli slabý ovocný i bylinný čaj, dál slabý zelený a černý čaj, pitnou vodu, stolní vody bez kysličníku uhličitého a džusy z povoleného ovoce ředěné vodou v poměru 1:1. Slabé ovocné čaje lze pít libovolné množství, slabé bylinné čaje doporučuji pít maximálne 2x denně a ne každý den. Děkuji za Váš dotaz a těším se na vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz