Dotaz
Dobrý den, na vašich stránkách jsem si četla o purinech a problémech při jejich nadbytku, což je můj případ. Zatím jsem bez léků, ale lékařka mi nařídila dietu. Vše, co mám ráda, bych prakticky neměla jíst či pít. Mám k vám prosbičku - mohu pít (a popř. v jakém množství) rozpustnou kávu a nealkoholické pivo? Předem děkuji za odpověď. Přeji hezký den
Radmila, Mohelnice
Odpověd
Dobrý den, dieta při dně neboli bezpurinová dieta je spíše úprava ve stravování, kdy běžné potraviny, na které jsme zvyklí z jídelníčku vynechávat nemusíme. U této diety se vynechává maso (hlavně mladá masa drůbeží, králičí) mořské ryby, slanečci, sardinky, sardelky, hrách, čočka, fazole. Ze zeleniny je to špenát, chřest, hrášek zelený. Z ovoce fíky. Káva černá by se neměla pít, patří sem tedy i rozpusná káva. Alkoholické nápoje jsou nedoporučené, nealkoholické pivo však pít můžete. Toto pivo ale obsahuje zvýšené množství cukrů, to zn. zvýšené množství energie, což může vést k nadbytku váhy. Důležitá je technologická úprava stravy. Absolutně nevhodné jsou vývary, silné masové extrakty a šťávy. Vhodná technologická úprava potravin je vaření, dušení, pečení, pečení ve vodní lázni. Pokud nebudete mít žádné zdravotní problémy a onemocnění bude stabilní můžete zařadit malé množství masa (hovězí, sladkovodní ryby). Na stránce s jídelníčky si můžete objednat dietu při dně kód jídelníčku DNA-1, DNA-2. Týdenní jídelní lístky obsahují rozpis stravy + recepty s přípravou pokrmů.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz