Dotaz
Vážená paní, jak je to s pitím kávy a černého čaje při onemocnění jater. Děkuji za odpověď.
Jaroslav, Cheb
Odpověd
Dobrý den, v prvních dnech onemocnění (akutní stav) se černá káva ani černý čaj pít nedoporučuje. Játra slouží jako chemická továrna a také detoxikační jednotka, která vychytává všechny škodlivé a odpadní látky v těle, prochází jimi tedy i kofein, tein a další látky obsažené v kávě a čaji. Nemocná játra by se neměla příliš namáhat a přetěžovat. V chronickém stádiu (po několika měsících po odeznění akutního stavu, pokud nejsou žádné problémy, bolesti, nevolnost, zažívací potíže...) se může pít rozpustná káva + mléko nebo hodně naředěný černý čaj. Pijeme max. 2 rozpustné kávy s mlékem nebo dva černé čaje za den. Pokud by při pití rozpustné kávy nebo černého čaje byly zdravotní problémy, tyto nápoje vyloučíme úplně. Z dalších nápojů mohu doporučit caro, vitakáva, káva rozpustná bez kofeinu, melta, čaje ovocné, zelené nebo bylinné.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz