Dotaz
Dobrý den. Před těhotenstvím jsme měla 61 kg a výšku 160 cm. Během těhotenství dvojčat jsem přibrala 13 kg. Ke konci jsem moc nejedla. po porodu nejnižší váha 55 kg. Nyní přestávám kojit a kila lezou nahoru mám za měsíc 2 kg nahoře (no byly taky Vánoce). Nejhorší je, že v noci, když jdu ohřívat mléko dětem mám strašný hlad. Je to "rozežranost" nebo můžu mít velký energetický výdej vzhledem k péči o dvojčata? Co jíst, abych neměla v noci hlad a nepřibírala na váze. Kvůli péči o děti jím ve stresu a pak mám hned hlad (tělo snad ani neví, že něco jedlo). Tak do sebe láduju co se dá (to co se dá popadnout a hned jíst, čokoláda, m sušenky, občas ovoce, ale to můj hlad nezažene, jogurty apod.) Nikdy dřív ani v těhotenství jsem hlad v noci neměla. S váhou 55 kg jsem byla spokojená. Nejvíce se mi tuk ukládá na břiše – vím, že bych měla cvičit, ale děti mě tak zaměstnají, že když spí, jsem ráda, že udělám domácí práce, nebo chvíli odpočívám, na cvičení nemám ani fyzickou ani duševní sílu. Prosím poradíte mi jak hubnout při kojení moc děkuju za radu.
Lenka, Olomouc
Odpověd
Dobrý den, hubnutí při kojení je velmi častý jev u mnoha žen. Při kojení dochází k velkému energetickému výdeji a mnoho žen se cítí dobře. Jakmile žena přestane kojit, kila jdou nahoru. Pokud máte sklon k přibírání na váze měla byste upravit jídelníček a věnovat se více tomu, co jíte. Stačí když přes den mírně hladovíte, tělo si večer řekne o doplnění energie, zvláště v době, kdy máte dvojčata a musíte kolem nich neustále běhat. Pokud chcete předejít tomu, aby se u Vás nedostavoval noční hlad, musíte změnit jídelníček přes den. Začínejte snídaní, tu nikdy nevynechávejte. Na snídani jezte celozrnné pečivo, celozrnný chléb, mléčné výrobky polotučné i nízkotučné, různé cereálie, neměla by chybět zelenina. Za dvě hodiny snězte svačinu v podobě ovoce, zeleniny nebo celoznného pečiva či jogurty. Nevynechávejte oběd, může být i bez polévky, ale jedno teplé jídlo (teplé obědy, teplé večeře) byste měla při kojení za den mít. Po obědě jezte svačinu - mléčné výrobky, pečivo, máslo rostlinné, i živočišné. Poslední jídlo před spaním mějte cca hodinu až dvě hodiny před ulehnutím. Pokud budete mít noční hlad, dopřejte si ovoce, zeleninu, kterou budete mít neustále nachystanou v lednici. Po porodu je dobré cvičit cviky na břicho. Jak zhubnou břicho - existuje řada osvědčených cviků. Cviky na břicho byste měla provádět min 10 minut za den a to tak, že ležíte na zádech na tvrdé podložce zvednete nohy, provádíte "jízdu na kole", "nůžky" nebo nohy jsou pokrčené, opřené o podložku a zvedáte hlavu, ramena a bedra. Cviky na břicho několikrát opakujte. Přeju radost z Vačich dvojčat a hubnutí při kojení. Pokud budete mít zájem, můžete si objednat naše jídelníčky s kódem REDUKCE-2, REDUKCE-3, REDUKCE-7, REDUKCE-8. Jídelníček s kódem REDUKCE-8, je nejlehčí na přípravu, obsahuje teplé obědy a studené večeře. Objednávkový formulář najdete na stránce s jídelníčky.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz