Dotaz
Dobrý den, v sedmi měsících mi byla diagnostikována celiakie. Po té jsem do dvou let držela bezlepkovou dietu. Pak jsem přešla na normální stravu. Chtěla by jsem se zeptat jak veklá je šance, že se nemoc vrátí? Někde jsem se dočetla, že při neléčené celiakii je velká pravděpodobnost neplodnosti a mnoha dalších nemocí, je to pravda? A kde mám možnost zjistit jestli se mi to vrátilo nebo ne a jaké jsou příznaky celiakie? Děkuji moc S pozdravem
Martina, Želetava
Odpověd
Vážená paní, nemocný s celiakií musí dodržovat celoživotně bezlepkovou dietu, v opačném případě je 100% šance, že se nemoc vrátí. Projevy a příznaky tohoto onemocnění jsou velice rozmanité: střevní projevy (průjmy, porucha vstřebávání, z ní vyplývající tato onemocnění: (otoky (nedostatek bílkovin), tetanie a záškuby (nedostatek vápníku a hořčíku), anémie (nedostatek železa, kyseliny listové, vitamínu B12), krvácení) nedostatek vitamínu D), poruchy zraku, kůže a sliznic (nedostatek vitamínu A), poruchy nervového systému, neplodnost (nedostatek vitamínu E), osteomalácie, osteoporóza (nedostatek vitamínu D))), mimostřevní příznaky: negativismus, poruchy soustředění, apatie, patologické změny na plicích, srdci, játrech, ledvinách. U tohoto onemocnění je i bezpříznaková forma, pacient nemá do určité doby žádné potíže (ta doba je u každého jednotlivce jiná), ale později se mohou projevit mimostřevní projevy nebo jiná onemocnění (např. diabetes mellitus). Ale vždy, tj. I u této formy onemocnění dochází postupně k částečné nebo úplné atrofii střevních klků s nárůstem dutin. Diagnóza se provádí laboratorním vyšetřením krevního séra na protilátky celiakie. Konečná diagnóza se stanoví biopsií sliznice tenkého střeva (odebere se malý vzorek sliznice tenkého střeva). Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz