Dotaz
Dobrý den, měla bych k Vám dotaz ohledně pankreatické diety. Manžel dostal náhle 19.5. zánět slinivky břišní nejhoršího stupně s počínajícím rozpadem slinivky. V úterý 24.5. byl jeho stav nejvážnější. Poté se stav začal zlepšovat, 30.5. již byl přeložen z intenzivky na internu. V úterý 31.5. mu již byly podávány suchary apod. Během pár dnů dostával mleté maso. V neděli po obědě se u něj objevily znovu trávící problémy a bolesti břicha. Přesto dostal v pondělí k snídani šunku s houskama, k obědu polévku (s mastnými oky) a brambory s plátkem masa, (ten však nejedl). Odpoledne měl velké bolesti, které mu byly utišovány infuzemi. Můžete mi prosím sdělit, zda je běžné, že se 6. den poté, co začal s tuhou stravou po tak těžkém zánětu, může podávat tak těžce stravitelné jídlo s tukem, navíc po trávicích těžkostech z předchozího dne? Mnohokrát děkuji za odpověď
Iveta, Brno
Odpověd
Dobrý den Takový postup podávání stravy samozřejmě není možný. Velice záleží na lékaři, jakou dietu předepíše. V nemocnicích diety pro pacienty určují lékaři a dietní sestry, (které většinou pracují na oddělení léčebné výživy a stravování) takovou dietu (která byla zvolena lékařem) zabezpečí, aby ji pacient dostal. Postup při akutním zánětu slinivky břišní je takový, že se pacientovi dávají pouze infuze. 2 až 3 den se podá čaj a suché pečivo nebo šlemové vývary (vločkový, rýžový) nebo bramborová kaše nebo puding BEZ MLÉKA. Následující dny se to opakuje a zhruba po 7 dnech (záleží na okolnostech) se dává dieta 4S s přísným omezením tuku. Taková dieta neobsahuje žádné maso, mléko, mléčné výrobky, zeleninu (kromě mrkve) a ovoce (kromě kompotů meruňky a jablka). Později (v chronickém stádiu se převádí pacient na dietu č 4 s omezením tuku).
redakce serveru dietologie.cz