Dotaz
Dobrý den, Chtěla jsem se zeptat na dietu a nějaké recepty pro našeho dědu. Děda trpí cukrovkou a teď mu doktoři zjistili žlučníkové kameny. Mohli by jste nám poradit jaká jídal by jsme mu měli vařit. Dědovi bude letos 87 let. Děkuji za rychlou odpověď. Děkuji s Pozdravem
Eva, Pelhřimov
Odpověd
Dobrý den, Vhodné je dodržovat diabetickou dietu podle předepsaného množství sacharidů na den a současně s diabetickou dietou musíte dodržovat dietu šetřící. Je třeba věnovat zvýšenou pozornost technologické přípravě pokrmů, tzn. potraviny opékáme nasucho, tuk vkládáme až do hotového pokrmu, zahušťujeme moukou opraženou nasucho a poté uvařenou nejméně 20–30 minut. Z pokrmů odstraňujete opečené kousky a zabraňujte, aby se např. při pečení masa netvořily křupavé kůrky. Vhodné je maso během pečení hodně polévat vodou a péct v zakryté nádobě. Další důležitou věcí je vybírat vhodné potraviny, které se vztahují současně k diabetické a šetřící dietě. Dieta je označena 9S (diabetická šetřící) a výběr vhodných a nedoporučovaných potravin najdete na našich stránkách www.dietologie.cz
Nutriční terapeutka redakce@dietologie.cz