Dotaz
Vážení, jsem již v pokročilém věku a našla jsem si přítele, který má cukrovku č. 1, prý získanou po přechozené viroze. O cukrovkářích nic nevím, jen znám jednoho staršího pána, který má už amputovanou končetinu-70 let, následek cukrovky a nedodržování diety. Velice ráda bych do nového vztahu šla s vědomím, že mohu partnetovi pomoci. Zatím jsme se viděli jen několikrát. Je mu 47 let, pracuje velmi těžce na bagru (velká zátěž právě na končetiny) v horku-vypotí spoustu soli. Tvrdí, že musí solit. Dietu vůbec nedrží, jen měří hladinu cukru přístrojem a píchá si třikrát denně inzulín. Zatím jsem zakoupila dietu při cukrovce, ale nevím jak s ním pohnu, abych ho přiměla jíst dietně. V práci to nelze, chodí do bufetů a kantýn. Tvrdí, že někteří lidé žijí s cukrovkou celý život a nevědí o ní. On měl štěstí, chodil dávat krev a plazmu a tak mu na ní přišli v začátcích. Co s tím. Děkuji za odpověď a jakoukoliv radu.
Alena, Moravské Budějovice
Odpověd
Dobrý den, pokud pacient s cukrovkou nechce mít komplikace s vysokou hladinou krevního cukru nebo naopak s nízkou hladinou krevního cukru, chce předejít pozdějším komplikacím spojených s cukrovkou jako jsou oční komplikace nebo jak uvádíte komplikace s končeninami, tak by měl dodržovat pravidelnou diabetickou dietu. Největším problémem cukrovky je to, že cukrovka jako nemoc nebolí. Pacienti mají pocit, že jim vlastně nic není, ale neléčená cukrovka, při které se nedodržuje dietní režim může mít velmi špatné zdravotní následky. I těžce pracující diabetici mohou dodržovat dietu. Zkuste se řídit rámcovým jídelním lístkem pro diabetickou dietu, nebo vyzkoušejte naše recepty, určené pro diabetickou dietu. S pozdravem
nutriční terapeutka redakce@dietologie.cz