Dotaz
Dobrý den, prosím, můžete poradit, nemohu se vrátit na svá kila po operaci štítné žlázy – úplné odstranění pro chronický zánět v listopadu v roce 2011. Užívám EUTHYROX 100 mg. Je mi již 67 let, asi to půjde těžko. Také mám překyselení žaludku. Dá se vůbec v tomhle věku hubnout po operaci štítné žlázy?? Nikdy jsem nebyla otylá, za to po tomto zásahu vážím 99,6 kg. Jsem z toho zoufalá, a tak už ani žádnou dietu nedržím. Zelenina a ovoce mi nejsou cizí, určitě dělám ve výživě značné chyby! Děkuji za případnou odpověď. Měřím 160 cm. Ta váha je strašná. Hlavně mi narůstá břišní část ve výši žaludku. Léčím se na vysoký tlak a tak nemohu i kvůli páteři někde skákat a dělat cviky na břicho. Děkuji!! Zdravím.
Anna, Praha
Odpověd
Dobrý den, po operaci, kdy Vám úplně odstranili štítnou žlázu, nastalo to, že štítná žláza neprodukuje hormony a v těle mohou nastat různé projevy. Jedním projevem je to, že se zpomalí metabolismus, nastane váhový přírustek. Samozřejmě to záleží na určitém jedinci, jak na takovou situaci zareaguje. Lék Euthyrox 100 mg je vlastně hormon tyroxin, který štítná žláza dříve u Vás produkovala. Pokud chcete hubnout po operaci štítné žlázy, cítit se lépe, doporučuji Vám zcela změnit své stravovací návyky. Taková změna spočívá v tom, že budete jíst méně, pravidelně, častěji, ale v polovičním množství. O tom, co budete jíst, byste měla přemýšlet dopředu, stravu a vaření si naplánovat dopředu. Ve stravě by se neměly vůbec objevovat instantní jídla, polotovary, různé pochutiny, konzervy, sterilované potraviny (včetně sterilované zeleniny – ta obsahuje velké množství soli), sladkosti, cukrovinky, koláče, sušenky, oplatky, dále potraviny, ve kterých se objevují hodně aromat, přídavných látek. Strava by měla být co nejvíce čerstvá a pokud možno ještě ten den zkonzumovaná. Není dobré hladovět, to způsobuje další nabírání kilogramů. Vybírejte nízkotučné druhy potravin např. jogurt light (nikoli však ten, který osahuje umělá sladidla), vybírejte sýry do max. 40 % t. v s.. Z masa jsou vhodné libové druhy (kuřecí, krůtí, rybí). Tématem nadváha a štítná žláza se na našich stránkách zabýváme často. Zde si můžete přečíst o dietě redukční, která by byla pro Vás vhodná. Dočtete se zde také hlavní zásady diety redukční. Pokud budete mít zájem, můžete si objednat jídelníčky na redukční dietu z našeho webu. Jídelníčky mají kód REDUKCE-2, REDUKCE-3, REDUKCE-7, REDUKCE-8, REDUKCE-9. Jídelníčky jsou včetně receptů a objednávat můžete na našem webu. S pozdravem.
Bc. Hana Stavělová DiS z redakce dietologie.cz