Dotaz
Zdravím Vás, dcera je po prvním porodu, rychlém, dítě malé, ale donošené, velmi čile, hladové, plně kojeno. Dcera (29 let) měla vysoký krevní tlak po porodu, zvyšený cholesterol (7 mmol/l). Nyní je 3 týdny po porodu. Má se vyhýbat bílkovinné stravě, protože má "něco" s ledvinama. Více informací nevíme, lékař ji více nesdělil, dcera se na víc asi nechtěla ptát. Nevím, zda to vše souvisí pouze se stavem po porodu, anebo s něčím jiným. Ráda bych radu ohledně stravy vzhledem k tomu, že kojí a dále trpí nadýmavostí, má strach, aby se dítě netrápilo také nadýmáním. Děkuji za radu.
Jiřina, Kopřivnice
Odpověd
Vážená paní, organismus potřebuje určité množství bílkovin pro výstavbu a regeneraci tkání. Příjem bílkovin nesmí být menší než 0,6 g na 1 kg tělesné hmotnosti, jinak po určité době dojde k poškození organismu, např. k poškození jater, otokům, špatnému hojení ran, apod. Doporučuji Vaší dceři nenadýmavou stravu (vyhnout se konzumaci luštěnin, nadýmavého ovoce, např. hrušek, nadýmavé zeleniny, např. okurek, hlávkového zelí) a vhodná je dieta s omezením bílkovin. Proti nadýmavosti je účinný fenyklový čaj, je vhodné ho pít zejména večer. Fenyklový čaj obsahuje látky s protinadýmavými účinky, díky kterým nebude nadýmání trápit ani dceru ani dítě. Děkuji za Váš dotaz a těším se na vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz