Dotaz
Dobrý večer, chtěla bych se s někým poradit. Mám 14-náctiletou dceru s diagnozou dětská mozková obrna, smíšená forma, mentální retardace převažuje. Od malinka máme problém s nadváhou. Dnes měří 160 cm a váží 77 kg. Má hroznou zácpu od malinka. Už jsme všechno vyzkoušeli. Ráno vypije čtvrtlitru vlažné vody. Zkoušeli jsme švestkové kompoty, různé kombinace jídel, jako kyselé okurky zapít mlékem, okurky s kefírem, jogurty activia, psylium. Cvičíme na orbitreku i na karimatce. Chodíme na dvouhodinové procházky. Ve speciální škole má taky tělocvik, rehabilitaci, ale toho pohybu moc nemá, jako zdravé děti. Taky jsem jí už koupila kapky Guttalax, ale nic nepomáhá. Má hroznou chuť k jídlu. Jídlo dostává vlastně na příděl, po dvou až třech hodinách, malé porce. Může nám, prosím, někdo poradit? Stolici má jednou za dva až tři dny a to jsou kulaté, tvrdé bobky. Strašně při tom na WC trpí. Už jsem taky párkrát použila klystýr, ale chtěla bych, aby chodila na velkou stranu normálně každý den a aby neměla takovou zácpu. Jestli můžete, tak budu moc ráda, když mi poradíte. Předem děkuji za odpověď.
Jarmila, Nový Bydžov
Odpověd
Dobrý den, doporučuji vytvořit si určitou pravidelnost v jídle a mít dostatek pitného režimu denně. Dodržujte, aby Vaše dcera pila nejmíň 2–2,5 litru tekutin denně, nejlépe obyčejnou vodu. Také dbejte na to, aby strava obsahovala dostatek vlákniny, zejména z ovoce, zeleniny a celozrnného pečiva. Vláknina je nevstřebatelná část z potravy. Tyto nevstřebatelné zbytky na sebe navážou vodu (podmínkou je však hodně pít). Dojde k tomu, že obsah střeva se změkčí a zvětší objem. Vše se děje v tlustém střevě a výsledkem je to, že pacient s chronickou zácpou pak lépe chodí na záchod. Do stravy lze také přidat lněná semínka, otruby nebo různá semínka, či klíčky pšeničné nebo pohankové vločky. Semínka můžete přidat do jogurtů nebo tvarohu. Odborné studie však dokládají, že chronická zácpa může mít u některých pacientů příčinu psychickou. V tomto případě je nutná psychologická terapie nebo různé relaxační terapie či metody. Zkuste dceři doporučit, aby každé ráno chodila na WC, i když nutkání na stolici nemá. Organismus si někdy vytvoří návyk, kterému se může časem podřídit. Chce to však velkou trpělivost, jak ze strany dcery, tak z Vaší strany. S pozdravem.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz