Dotaz
Dobrý den, moc bych potřebovala poradit s výživou, především její skladbou. V průběhu asi 2 měsíců jsem absolvovala několik vyšetření. Mám intoleranci na lepek a oslabenou reakci na laktózu. Zhubla jsem asi 9 kg. Jsem unavená a bez energie a mám dodržovat bezlepkovou dietu. Zažívání mám z toho všeho dost podrážděné a oslabené. Nevím si rady se skladbou jídelníčku. Potřebovala bych poradit jak správně nahradit ve stravě lepek a laktózu. Vůbec nevím kolik mám za den správně čeho sníst, aby byly správně zastoupeny ve stravě veškeré tělu potřebné živiny atp. Budu Vám moc vděčná za jakoukoliv radu.
Lucie, Tábor
Odpověd
Vážená paní, příznaky, které uvádíte (hubnutí, únava, vyčerpanost) jsou projevem celiakie (intolerance a lepek (gluten)) při nedodržování bezlepkové diety. Bezlepkovou dietu je třeba dodržovat celoživotně. Podstatou bezlepkové diety je vyloučení potravin obsahujících lepek (žita, ječmene, pšenice, ovsa) a výrobků z nich. Co se týká laktózové intolerance, nevím, zda máte pouze nesnášenlivost mléka nebo i mléčných výrobků nebo i másla. Místo mléka a mléčných výrobků lze konzumovat sójové, rýžové, ovesné, kokosové mléko a výrobky z nich. Máslo lze nahradit rostlinnými tuky. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz