Dotaz
Dobrý deň, objavila som práve Vašu poučnú stránku a chcela by som Vás poprosiť o radu v mojich ťažkostiach. Mám 25 rokov, 11 rokov ma trápi akné, ktoré nie a nie ustúpiť. Tak som sa konečne rozhýbala a začala zisťovať čo za tým je. No a zistila som chudokrvnosť (anémie) od detstva (beriem lieky), alergiu na peľ, prach, trávu, roztoče (neberiem nič - ide mi hlavu roztrhnúť pri liekoch), od začiatku mám nepravidelný menzes (raz za 3 mesiace = 80. deň) ... neberiem nič. A posledný rok má trápia tráviace problémy, zápcha ... zistili mi reflux (lieky nemám). Stále sa tvárim, že nič, no bez pomoci sa nevyprázdnim celý týždeň, pak si dám klystýr alebo preháňadlo. Čo mi poradíte? Ďakujem
Ľubica, Poprad
Odpověd
Vážená paní, příčinou anemie (chudokrevnost) může být nedostatek krvetvorných faktorů v potravě nebo snížené vstřebávání. Doporučuji Vám racionální dietu, tj. pestrou vyváženou stravu s dostatkem vlákniny (zácpa, akné), tj. ovoce, zeleniny, luštěnin. Alkohol a nikotin zhoršují akné. Při léčbě akné pomáhá zdravá racionální strava s dostatkem ovoce, zeleniny, dostatečný pohybový režim, správná péče o pleť. Doporučuji čistit obličej ráno a večer pleťovým tonikem. Před nanesením make-upu je třeba ošetřit pleť. Vhodné jsou antibakteriální tyčinky s obsahem Tea Tree oleje (antibakteriální olejíček). Je třeba je nanášet pouze na postižená místa, tyčinky vysušují pleť. Akné lze též léčit laserem, nejlépe v zimním období, pleť po laserové léčbě nesmí být vystavena ostrému slunci. Doporučuji též dostatek pohybu - pomáhá proti akné i proti zácpě. Při léčbě anémie doporučuji hojnou konzumaci masa, ryb, listové zeleniny, cereálii, červené řepy, rajčat, dýňových semínek. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz