Dotaz
Dobrý den, moje obvodní lékařka mi při testech krve zjistila vyšší obsah kyseliny močové v krvi a vysoký cholesterol. Je mi 22 let měřím 173 a vážím 65 kg, tudíž nejsem obézní, sportuji a nestravuji se příliš nezdravě. Zajímalo by mne, jestli je možné, že tyto věci způsobuje i užívání antikoncepce, kterou užívám 6 let. Dále pak, jaké potraviny jsou pro mě vhodné. Děkuji za opověď
Adéla, Chotěboř
Odpověd
Dobrý den, při zvýšené hladině kyseliny močové byste měla omezit nebo úplně vynechat ve stravě mladá masa (drůbež), mořské ryby, sardinky, slanečky, dále masové vývary a šťávy, vnitřnosti, uzeniny, silný ruský čaj, kávu a alkoholické nápoje. Při zvýšeném cholesterolu vybírejte méně tučné druhy masa, méně tučné sýry, používejte rostlinné oleje a rostlinná másla (Flora). Tyto problémy mohou být i genetické. Zda antikoncepce způsobuje vyšší obsah kyseliny močové a vyšší obsah cholesterolu nemůžu posoudit, zkuste se zeptat přímo lékaře, který Vám tuto antikoncepci předepisuje. S pozdravem
nutriční terapeutka z redakce@dietologie.cz