Dotazy o onemocnění celiakií
Hubnutí s celiakií po těhotenství, bezlepkové potraviny
Dotazy o onemocnění dna, dieta při dně
Sádlo, máslo, obiloviny při dně a cukrovce
Dnavá artritida, alkoholické pivo při dně
Puríny v česneku, konzumace 3 stroužky denně u dny
Amarant, tofu a sója u vysoké hladiny kyseliny močové
Dotazy o onemocnění ledvin
Život s jednou ledvinou vlivem tumoru
Selhání ledvin a kornatění cév, vysoký tlak
Dotazy o mozkových onemocnění
Výživa při Rostroušené skleróze
Dotazy o nádorových onemocněních – rakovina a dieta
Chemoterapie po rakovinu prsu, hysterektomie, přípravky na hubnutí
Dotazy o onemocnění štítné žlázy
Hubnout po operaci štítné žlázy a překyselení žaludku
Nádor štítné žlázy s hypoechogenním lemem
Kolik mám mít příjem kalorii za den u snížené funkce štítné žlázy?
Dotazy o onemocnění střev
Pooperační dieta po laparoskopické operaci slepého střeva
Dieta vhodná při divertikulitidě s perforací a abscesem
Crohnova nemoc, plynatost a nafouknutí po jídle
Dotazy o onemocnění žaludku
Dietní strava při zánětu žaludku u Helicobacter pylori
Otrava rtutí amalgámem
Dotazy o onemocnění srdce
Strava po infarktu
Dieta po transplantaci srdce
Histamínová intolerance na pšenicu, vajcia a mlieko
Hypercholesterolemie, hypertenze III
Šetřící dieta, zauzlenie čriev
Anémie – snížená hladina hemoglobinu
Hypotyreóza, obezita, redukční dieta
Kvasinkové onemocněních u žen
Výživa při progredující Parkinsonově chorobě
Dieta při onemocnění GERD (gastroezofageální refluxní choroba)
Zácpa u dětí, možné příčiny a jak léčit
Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Re Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Chronická únava, dietní režim
Kolostomie, ileostomie, tlusté střevo
Polyvalentní alergie
Silná alergie na lepek, svědění
Příčiny pálení žáhy a bolesti na hrudi
Slabý zánět žaludku, jídelníček
Gilbertův syndrom a výživa u batolete
Autoimunitní hepatitida a žlučník
Mám zánět žaludku, dvanácterníku…
Gastroezofageální refluxní choroba jícnu
Rakovina žaludku, dieta po odstranění žaludku
Žaludeční nevolnost bolesti a podráždení břicha
Leidenská mutace a nadváha
Bezpurinová dieta
Dieta při MYASTENIE GRAVIS
Dieta při chronické renální insuficienci (CHRI)
Hyperurikémie, dyslipoproteinémie a Menierova choroba
Meniérova choroba
Jaterní dieta
Dieta na játra a divertikulitida – zdravá střeva
Jak se stravovat při cirhóze jater a cukrovce
Jaterní cirhóza, jaterní dieta
Zánět jater (steatóza), vřed dvanácterníku, trombocytopenie
Nadměrná ztráta bílkovin
Jídelníček pro alergika
Glukozová tolerance
Dieta při popáleninách
Mononukleoza dieta
Jakou dietu při mononukleoze
Mononukleozu, borelioza, dieta pri candidě
Kyselina močová v krvi
Malé množství bílkovin v krvi
Systémový lupus a dieta (SLE)
Re: Systémový lupus a dieta (SLE)
Zvýšená hladina cukru v moči
Polypy tlustého střeva léčba
Polypy tlustého střeva, dieta
Překyselení organismu
Revmatoidní artritida, vysoký krevní tlak, nadváha
Vysoký krevní tlak po porodu
Vysoký krevní tlak a ledviny
Vysoký tlak, zvýšená hladina cholesterolu a slabá cukrovka
Kolísavý krevní tlak, nedostatečná funkce ledvin
Hyperkalémie snížená funkce ledvin
Ledvinové kameny, ledvinová kolika dieta
Ledvinová dieta, draslík v krvi
Ledvinová dysfunkce a cukrovka
Dieta po transplantaci ledvin, kortikosteroidy
Uremický syndrom a doporučená dieta
Strava při dně
Suroviny při onemocnění dnou
Ryby při onemocnění dnou
Problémy s vysokým tlakem, DNA a nadváhou
Dna cukrovka a vysoký krevní tlak
Nemoc DNA ve dvaceti letech
DNA nadváha a vysoký tlak
Dna příznaky
Kyselina močová dna
Kyselina močová hodnoty
Zvýšená hladina kyseliny močové – dieta
Diabetik a dna
Dna nemoc a cholesterol
Dna, Cholesterol, Hypertenze II, Diabetes II
Je nemoc dna doživotní?
Dětská cukrovka
Jsem diabetička, jakou dietu?
Dieta při vaskulární nefroskleróze a diabetické nefropatie
Redukce váhy u diabetika
Dieta při cukrovce, diabetes (2)
Diabetes jedna ledvina, jídelníček
Cukrovka a žlučníkové kameny
Cukrovka 2 typu
Následky cukrovky, příznaky
Točení hlavy
Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Re: Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Diabetická noha dieta
Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Re: Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Dieta po operaci žlučních kamenu
Žlučníková kolika, zánět žaludku, nadýmaní
Žlučníkové kameny
Žlučníkové kameny a nízkotučné sýry
Chemoterapie a žlučník
Žlučníkový záchvat a dieta
Žlučníková dieta recepty, jídelníček
Podávání stravy po akutním zánětu slinivky břišní
Dieta pankreatická, onemocnění slinivky břišní
Akutni zápal slinivky břisní, stupne a doporučená dieta
Akutní zánět slinivky
Recepty pankreatitida
Recepty po zanětu slinivky břišní
Dieta při rakovině slinivky břišní
Slinivka břišní, dieta po zánětu
Chronický zánět slinivky břišní
Pankreatitida – zánět slinivky břišní
Adenokarcinom pankreatu, paraneoblastická trombocytemie
Celiakie, zánět žlučových cest
Dieta bezlepková a ledvinová nedostatečnost
Lymfocytární kolitida, hypercholesterolemie dieta
Celiakie příznaky
Bezlepková dieta diagnóza, celiakie
Crohnova choroba a dieta
Ulcerózní kolitida a dieta
Dieta a výživa při ulcerozní kolitidě
Dietní výživa / Dietní, dietologická poradna / Onemocnění, nemoci / Kyselina močová v krvi
Kyselina močová v krvi
Dotaz
Dobrý deň, nie som už najmladší (78) a doteraz som si žil bezstarostne, okrem problémov s chrbticou (som po rekonštručnej operácii) som ani nevedel, čo je to byť chorý. Teraz sa to ale začalo na mňa hrnúť. Začalo to celkom "nevinnými problémami" s plesňou na nohách, kožná lekárka mi predpísala liek FLUKO SANDOZ a lak na nechty LOCERYL 5% a po dvoch mesiacoch ma poslala na vyšetrenie krvi kvôli možnému problému s pečeňou. Pečeni nič nie je, ale zistili mi zvýšený obsah cukru (6,28) a zvýšený obsah kyseliny močovej. Obvodná lekárka mi dala leták s pokynmi pre chorých na dnu a vyzvala ma, aby som sa venoval obmedzovaniu príjmu cukrov, všetko ako prevenciu na zabránenie skutočnému ochoreniu. S hrôzou som zistil, že diety pre tieto dve choroby sú navzájom priam protichodné a teraz skutočne neviem, čo mám konzumovať a čomu sa mám vyhýbať. Prosím Vás o radu, ako by som mal zostaviť svoje jedálny lístok, aby som sa vyhol skutočnému vzniku týchto chorôb. Pri hľadaní východiska som nenašiel žiadny odkaz, ktorý by mi poradil. Bol by som Vám veľmi zaviazaný, ak by ste mi poradili aspoň na koho by som sa mohol obrátiť s týmto mojim problémom, srdečná vďaka
Ladislav, Bratislava
Odpověd
Dobrý den podle výsledků Vašich testů z krve a následným zjištěním že máte zvýšený cukr a zvýšenou hladinu kyseliny močové byste měl dodržovat diabetickou dietu a dietu při onemocnění dna. Nemusíte mít obavu, že byste nemohl nic sníst, dieta diabetická je v podstatě racionální strava, kde je spousta povolených potravin, které můžete jíst. Důležitou zásadou je dodržovat pravidelnost v jídle, jíst po menších dávkách, nepřejídat se, jíst často až 6x denně. Měl by se ve stravě vynechat cukr, cukroviny, sladkosti, med, čokoláda a potraviny, při jejich výrobě byl použit cukr. Strava se má skládat ze složených cukrů (sacharidů), což je pečivo (nejlépe celozrnné, pokud celozrnné nejíte můžete jíst i obyčejné), příkrmy brambory, rýže, těstoviny, knedlíky, noky. Z bílkovinných potravin můžete jíst vejce, maso (vzhledem k tomu, že máte zvýšenou hladinu kyseliny močové doporučuji maso hovězí, vepřové a sladkovodní ryby). U tohoto onemocnění se totiž vynechávají mladá masa, mořské ryby. U obou onemocnění můžete jíst mléko a mléčné výrobky. Uzeninu vzhledem ke kyselině močové nedoporučuji a ani u cukrovky uzenina není vhodná a můžete se bez ní obejít. U obou onemocnění můžete jíst ovoce a zeleninu. Vzhledem ke zvýšené kyselině močové bych Vám doporučila vyloučit špenát, chřest, hrášek zelený, fíky. Ze stravy úplně vylučte výpeky z masa, silné extraktivní látky z masa, silné masové vývary, mořské ryby, slanečky, sardelky, sardinky. Diabetická dieta se musí dodržovat, pravidelnost v jídle, nehladovět a přesné odvážené dávky sacharidových potravin jsou předpokladem úspěšného zvládnutí diety. Je velmi důležité vědět, že sacharidové potraviny jsou pečivo, mouka, brambory, rýže, těstoviny, ovoce, ale také třeba jogurt ve kterém je cukr laktóza. Tyto potraviny je potřeba si v jídelníčku hlídat, nevynechávat je a jíst přesně odvážené dávky. Potraviny jako maso, mléko, sýry, zelenina, máslo, margaríny...nemusíte odvažovat a můžete jíst rozumné množství. Na stránce je ukázkový jídelní lístek, podle kterého se stravují diabetici. Jsou tam přesně uvedené dávky sacharidových i ostatních potravin. Zkombinovat dvě diety, diabetickou dietu a dietu při onemocnění dna je pro člověka, který se touto problematikou nikdy nezabýval velmi problematické a proto bych Vám doporučila osobní konzultaci např s nutriční terapeutkou, které jsou v každé nemocnici nebo zkuste navštívit diabetologickou poradnu, kde je vyškolený personál nutriční terapeuti, experti na výživu, kde Vám rádi poradí.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz