transparent
Dietní výživa / Teorie / Tuky / Cholesterol

Cholesterol

10.3.2004 15:13Cholesterol je komplexní lipid (druh tuku), patří do skupiny sterolů, které se nacházejí výhradně v potravinách živočišného původu a náš organismus si dovede v játrech vytvořit vlastní cholesterol. Čistý cholesterol je bělavá látka, která připomíná vosk.

revidováno dne: 9.11.2008

Nejvíce cholesterolu v uzeninách

Nejvíce cholesterolu v uzeninách
foto: redakce@dietologie.cz

Cholesterol, je slovo, se kterým se setkáváme určitě dnes a denně. Z jedné strany nám jedna skupina lidí uvádí cholesterol jako nebezpečnou látku pro organismus a druhá skupina nás zase ujišťuje, že se není čeho obávat a řadí cholesterol do důležitých látek.

Co je tedy cholesterol?


Cholesterol je komplexní lipid (druh tuku), patří do skupiny sterolů, které se nacházejí výhradně v potravinách živočišného původu a náš organismus si dovede v játrech vytvořit vlastní cholesterol. Čistý cholesterol je bělavá látka, která připomíná vosk, ve vodě je nerozpustná, v tukových rozpustidlech se rozpouští. Cholesterol je životně důležitý pro stavbu buněčných membrán, které vytváření vnitřní i vnější buněčné struktury. Dále slouží pro syntézu pohlavních hormonů, žlučových kyselin. Bez cholesterolu se žít nedá, ale jeho nadbytek však organismu škodí tím, že může zanášet naše cévy. Cévy se tím poškozují, zmenšuje se jejich světlost a tím průchodnost, což je známé jako ateroskleróza. Z tohoto důvodu vysoká hladina cholesterolu zvyšuje riziko infarktu myokardu, ateriální trombózy a nedostatečného prokrvování končetin. Doporučená denní dávka cholesterolu se uvádí 300 mg.

Ve kterých potravinách je cholesterol nevíce zastoupen?


PotravinaObsah v mg na 100g
Mozeček 2300
Vaječný žloutek 1500
Játra 360
Sádlo 300
Ústřice 260
Máslo 250
Tučné sýry 150
Uzeniny 100
Vepřové kotlety 96
Telecí kotlety 85
Kuře 75
Mořská ryba 50
Plnotučné mléko 10
Polotučné mléko 5
Odstředěné mléko 0,5

Vzorec cholesterolu

Vzorec cholesterolu
foto: redakce@dietologie.cz


Jak můžeme hladinu cholesterolu snížit?


  1. Nekonzumujeme více než tři celá vejce týdně, bílky lze konzumovat bez omezení (cholesterol je obsažen pouze ve žloutku)
  2. Vyhýbejme se stresovým a nervovým situacím
  3. dbejme na každodenní tělesné cvičení, účinná je i rychlejší hodinová chůze
  4. Dejme přednost nízkotučnějším druhům mléka a mléčným výrobkům
  5. Měli bychom snížit spotřebu uzenin, paštik vnitřností a zabijačkových produktů
  6. Dáváme přednost tepelným úpravám pokrmu jako je vaření, dušení, opékání na sucho, dušení v troubě…
  7. Používáme rostlinné oleje (olivový, slunečnicový olej…)
  8. Snažme se omezit spotřebu sladkostí, cukrovinek a moučníků
  9. Důležité je v potravě zajistit dostatečné množství vlákniny. Vláknina v organismu na sebe váže cholesterol a odvádí jej z těla ven.(vláknina se vyskytuje v celozrnném pečivu, zelenině ovoci, semínka, klíčky…)

revidováno dne 9.11.2008

Redukční jídelníček

Zařazení článku:
Dietní výživa / Teorie / Tuky / Cholesterol
Předchozí / další články ve stejné kategorii:
 dalšíTriacylglyceroly, Triglyceridy TukyTuky
Reklama

Mohlo by Vás zajímat:

Dieta nízkocholesterolová

Diety / Seznam a popis diet .. čísla diet Výživa / Směry ve výživě, zdravá výživa... Teorie / Bílkoviny, tuky, sacharidy... Dietologická poradna / Nutriční poradna Dietní recepty / Dietní i nedietní recepty s kJ Dieta jídelníček na míru / Jídelníčky na dietu ~ Bezlepkové potraviny / BLP výrobky Výživový poradce Praha / nutriční poradna
  Prohledat náš web:         

©opyright 2002–2015 redakce@dietologie.cz  Mapa stránek  Tisk  Tisk

Neaktivni
Chat s nutriční terapeutkou (výživovým poradcem)
Přezdívka:
Dotaz: