Dotaz
Dobrý den, prosím vás poraďte mi, kde by se dal sehnat seznam potravin, které obsahují vitamín K? Užívám Warfarin 5 mg Orion, 1x denně, při léčbě trombózy. Děkuji za kladné vyřízení a jsem s pozdravem.
Jaroslava, Liberec
Odpověd
Dobrý den. Vitamín K je rozpustný v tucích, nemění se tepelnou úpravou. Významně ovlivňuje krevní srážlivost tím, že svou přítomností mění neúčinné formy koagulačních faktorů na účinné. Není v těle uložen do zásoby, ale recykluje se v těle, tím se předchází kolísání jeho hladiny. Lék Warfarin brání recyklaci vitamínu K a tím zpomalují srážení krve. Při léčbě Warfrinem se omezuje strava, bohatá na vitamín K. Na druhou stranu, vitamín K se běžně tvoří ve střevě, a tak je zaručena jeho stálá hladina. Největšími zdroji vitamínu K je listová zelenina – hlávkový salát, zelí, čínské zelí, dále špenát, květák, brokolice, petrželová nať, kopr, řeřicha, pórek. Více informací o léčbě Warfarinem a vitamínu K najdete na stránce antikoagulační diety. S pozdravem
Redakce dietologie.cz