Dotaz
Dobrý den, chtěla bych vás požádat o radu, v posledních 14 dnech musím jíst romadur a podobný druh sýru jako je brie či hermadur a k tomu ještě syrovou cibuli tu teda snad ke všemu možnému. Někde jsem kdysi četla, že jíme to co potřebuje naše tělo za vitamíny. Chci se vás zeptat, zda nevíte o jaký vitamín či vitamíny se může jednat? Děkuji
Barbora, Litvínov
Odpověd
Vážená paní, vitamíny jsou nezbytné pro metabolické děje, které probíhají v našem těle. Uvádím přehled vitamínů, jejich nejbohatší zdroje, význam, projevy nedostatku jednotlivých vitamínů i jejich doporučenou denní dávku. Vitamíny rozpustné v tucích: Vitamín A; Rybí tuk, maso, játra, mléko, vejce, mrkev, rajčata; Podpora tvorby buněk, zajišťuje vidění; Poruchy zraku, slepota; 1-3 mg; Vitamín D; Rybí tuk, vejce, vzniká v kůži po ozáření slunečních paprsků; Podporuje vstřebání vápníku a fosforu; V dětství křivice, v dospělosti měknutí kostí; 0,025 mg; Vitamín E; Obilné kličky, rostlinné oleje, libová masa; Podpora imunita, ovlivňuje činnost pohlavních žláz; Poruchy nervového systému, neplodnost; 25-30 mg; Vitamín K; Listová zelenina, hrách, obiloviny, mikroorganismy ve střevě; Nutný při srážení krve; Krvácení do tkání, nedostatečná krevní srážlivost; 0,001 mg. Neméně důležité jsou i vitamíny rozpustné ve vodě. Jsou to: vitamíny skupiny B (B1 až B12), vitamín H, vitamín M (kyselina listová), vitamín PP (niacin), vitamín C. Dostatek vitamínů zajišťuje pestrá vyvážená strava (ne jednostranná, např. Konzumace pouze sýrů a cibule, i když cibule je zdravá - více informací o cibuli článek Koření na našich webových stránkách). Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz