Dotaz
Četla jsem Vás článek pro jednou paní a velice me zaujal, jelikož delší dobu se snažím zhubnout. Taky užívam hormonální antikoncepci už 5 mesíců. Na začátk jsem měla 67 kg. Teď vážím 72 kg. Před měsícem jsem změnila svůj jídelníček i přesto na váze neubývam. Mám tři děti. Ráno je povinně odvádim do školy. Když musím na úřady nebo kamkoliv, vždy chodim pešky. Dokonce bydlím v prudkém kopci, kterej vycházím denně třikrát. Můj jídelníček se zkladá z hodně zeleniny. Po 6. hodine nejím. Jídlo nahrazuju ovocem, přesto jsem nezhubla, ale přibrala další kg. Ráda bych začala s fitnes, ale nemůžu si ho časově dovolit, tak Vás prosím o radu. Děkuju.
Kristina, Brighton
Odpověd
Dobrý den, máte-li pocit, že za přírůstek váhy může užívání hormonální antikoncepce, zkuste se poradit s Vaším gynekologem o výměně za jiný typ. Některé typy hormonální antikoncepce (jejich estrogenová složka) opravdu mohou způsobovat zvýšené zadržování vody v těle, což by mohl být Váš případ. Dost často však stojí za nárůstem hmotnosti nevhodná změna životního stylu, kterou si třeba ani neuvědomujeme. Prostudujte si na našich stránkách článek "Jak zhubnout". Veškeré rady pro hubnutí vychází z obecných základů racionální stravy. Základem je dostatečný přísun správných tekutin (nejlépe čistá voda, ovocné čaje, zelený nebo slabý černý čaj, hodně ředěné 100% ovocné nebo zeleninové džusy), dále je potřeba jíst pravidelně a nepřejídat se. Jestliže nechodíte spát velice brzy (před desátou), doporučuji si dát ještě něco malého dvě hodiny před spaním – nejvhodnější je zelenina, bojujete-li s chutí na sladké, může to být i kousek ovoce. Dejte si však pozor na konzumaci velkého množství ovoce ve večerních hodinách, obsahuje významné množství jednoduchých sacharidů ("cukrů"). Taktéž to nepřehánějte s konzumací pšeničného pečiva, vhodnější je celozrnný celožitný chléb a hlavně poměrně velké množství zeleniny (syrová i tepelně upravená). Vyhněte se všemu smaženému, veškerým slaným pochoutkám (chispy, slané tyčinky, krekry apod.) i komerčním sladkostem a přeslazeným mléčným výrobkům. Co se týká mléčných výrobků, vhodné jsou ty zakysané s přídavkem prospěšných bakterií. Místo sladkých tyčinek a sušenek mohu doporučit (kromě ovoce) i kousek kvalitní hořké čokolády (nejlépe nad 60 % kakaa). Významnou roli při hubnutí, ale celkově i při zdravém životním stylu, hraje pohyb. Chválím Vás za dostatek chůze, chůze do kopce je naprosto ideální. Pro účinnější hubnutí je nejvhodnější pravidelný souvislý pohyb v délce trvání alespoň 35–45 minut (lépe 60 min). Může se jednat o rychlejší chůzi, pomalý běh, aerobní aktivity ve fitness centrech, plavání, cyklistika apod. Zkuste tedy zařadit do svého programu, kromě každodenní chůze, alespoň 1 x týdně některou z vyjmenovaných aktivit, které se budete věnovat pravidelně každý týden. Fitness (kondiční posilování) je optimální aktivita na zpevnění svalstva a dá se provozovat i doma. Ve výše uvedeném článku je popsáno jak zhubnout určité partie těla. Doporučuji najít si soubor cviků na břicho (především na břišní svaly) a 2–4 x týdně tuto sestavu odcvičit (stačí i 10–15 min). Pro začátečníky je úplně nejlepší zaplatit si pár hodin v posilovně s trenérem, který poradí, jak cvičit technicky správně. Přeji Vám hodně úspěchů.
Ing. Anna Jermářová