Dotaz
Dobrý den. Mám velký problém s nárustem váhy. Je mi 29 let a během 4 měsíců jsem přibrala 16 kg a momentálně vážím 92 kg při výšce 168 cm. Váhový nárust je třeba 2-3 kg za 2 dny. Váha mi neustále kolísá což mi nepřijde normální. V minulosti jsem byla štíhlá (62 kg) poté jsem absolovovala gynekologickou operaci a při hormonální léčbě přibrala 20 kg. Něco jsem zhubla, ale potom průběžně následovali 2 těhotenství při kterých má váha těsně před porodem vždy ukazovala 98 kg. Do listopadu 2009 jsem váhu zredukovala na 76 kg. Jím pravidelně, nepřejídám se. Z jídelníčku jsem vyřadila sladkosti, světlé pečivo, tučná jídla, ale váha nechce dolu. Pohyb mám 2-3x týdně. Navštívila jsem obvodní lékařku, která mi udělala krevní testy a vše mám v pořádku kromě zvýšeného cholesterolu. Dostala jsem doporučení na obezitologii. Bohužel jsem po dvouch návštěvách zklamaně skončila, protože lékař nebyl schopen mi cokoliv říci natož poradit. Proto se obracím s žádostí o pomoc na Vás. Za jakoukoliv radu Vám budu velice vděčná. S pozdravem
Monika, Kralupy nad Vltavou
Odpověd
Vážená paní, z Vašeho dotazu vyplývá, že příčinou nárůstu Vaší tělesné hnotnosti je hormonální léčba, kterou jste podstoupila po gynekologické operaci. Velký vzestup tělesné hmotnosti, případně její kolísání bývá vedlejším účinkem hormonální léčby, V tomto případě je dieta pouze podpůrná, ale není schopna situaci vyřešit, může ji pouze zmírnit, což dělá. Z Vašeho dotazu vyplývá, že jíte zdravě i Váš pohybový režim je dostatečný. Doporučuji Vám dostatečný pitný režim (1,5-2 l neslazených tekutin denně), konzumovat hodně vlákniny (ovoce, zelenina, luštěniny) - vláknina dává pocit sytosti a čistí organismus. Vhodné je mít 1x týdně odlehčovací ovocnozeleninový den. Tento odlehčovací den způsobí detoxikaci Vašeho organismu a díky výrazně nižšímu energetickému příjmu si Váš organismus nezvykne na určitý denní příjem energie a Váš metabolismus se nezpomalí. Odlehčovací ovocno zeleninový den znamená, že v ten den budete konzumovat pouze ovoce a zeleninu v syrovém stavu nebo tepelně upravenou vařením v páře, vařením, dušením. Jediné, co lze v tento den konzumovat kromě ovoce a zeleniny je nízkokalorické náhradní sladidlo (Aspartam, Acesulfam, apod.), šťávu z citronů, pomerančů, limetek, sůl, bylinky. Příklad jídelního lístku na odlehčovací den Snídaně: Ovocný salát (jablko (50 g), švestky (50 g), hroznové víno (50 g)). Přesnídávka: Nektarinka (150 g). Oběd: Dušený hrášek s mrkví (mrkev (150 g), hrášek (150 g)). Svačina: Míchaný salát (okurka (50 g), paprika (50 g), rajčata (50 g), šťáva z citronu (20 ml), Aspartam (10 g)). Večeře: Květák vařený v páře (150 g) sypaný pažitkou. 2.Večeře: Ředkev (150 g). Nápoje: Zelený čaj (hořký), Aquilla bez příchuti, Mattoni. Jelikož řešení Vašich těžkostí s nadváhou spočívá v medikamentózní terapii (příčinou je vedlejší účinek hormonální terapie), doporučuji Vám obrátit se na Vašeho lékaře (gynekologa), který Vám stanovil hormonální léčbu a přinést mu svůj jídelníček (obvyklý příjem stravy (druh, množství (v g), čas), Váš pitný a pohybový režim a Vaši výšku a současnou tělesnou hmotnost. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz