Dotaz
Dobrý den, Jmenuji se Kristýna, je mi 17 let, měřím 175 cm, vážím 70 kg a chci se věnovat modelingu. Slyšela jsem, že jsem na modeling tlustá, potřebuju rychle zhubnout aspoň 10 kg. Co myslíte, můžu držet dietu baletek třikrát za sebou nebo jen dvakrát? Děkuji.
Kristýna, Jihlava
Odpověd
Vážená slečno, dieta baletek není vhodná, protože je jednostranná, neobsahuje dostatek živin a díky tomu představuje riziko zdravotních komplikací. Trápení hlady, kterým je dieta baletek, nepřispívá ani Vašemu zdraví ani Vaší fyzické a psychické kondici. Nedoporučuji Vám redukční dietu, Vaš BMI index je 23, normální hmotnost je BMI 18,5 až 24,9. V případě, že byste zhubla 10 kg, Vaše BMI by bylo 19, což je dolní hranice fyziologické tělesné hmotnosti. BMI nižší než 18,5 je podváha. U podváhy je větší riziko zdravotních komplikací než u nadváhy. Podváha vede stejně jako obezita ke snížené fyzické i psychické kondici a ke zdravotním komplikacím. Přeji Vám, abyste měla úspěch v modelingu, ale jako odbornice na výživu Vám nemohu doporučit redukční dietu, která by Vás vedla k podváze, a tím ke krátkodobému profesnímu úspěchu, ale k riziku vzniku dlouhodobých zdravotních problémů. V případě vzniku zdravotních komplikací byste se nemohla nejen věnovat modelingu, ale mnoha dalším činnostem, omezení by bylo dle Vašeho zdravotního stavu. Doporučuji Vám racionální stravu, tj. dodržování zdravé výživy a všech jejích zásad, včetně dostatečné pravidelné pohybové aktivity. Vhodné jsou též cviky na zpevnění jednotlivých partií těla a tím zlepšení tvarování postavy. Při tom se Vám může podařit zhubnout 2 až 3 kg, zhubnout více kil Vám nedoporučuji. O zdravé výživě se můžete dočíst na našich webových stránkách. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz