Dotaz
Dobrý den, potřebuji co nejrychleji zhubnout, proto chci začít držet Margitovu dietu. Mám dotaz: mohou se při této dietě pít light nápoje? Děkuji
Zdena, Zábřeh na Moravě
Odpověd
Vážená paní, light nápoje sice obsahují zanedbatelné množství energie, ale náhradní sladidla, která jsou v nich obsažená, mohou vyvolat pocit hladu, navíc jsou to synteticky vyrobené látky které nejsou přirozené (oproti volně se vyskytujícím látkám z přírody) pro naše tělo. Vhodnější je uspokojovat chuť na něco sladkého ovocem. Hodně sladké ovoce, hrušky, hroznové víno, švestky, aj. lze použít jako sladidlo. Další možností, jak si dopřát sladkou chuť, ale nepřibrat, je používání stévie. Jedná se o přírodní sladidlo. Stévie je jihoamerická rostlina s výrazně sladkou chutí a zanedbatelným množstvím kalorií. Stévii lze koupit sušenou v prodejnách zdravé výživy nebo ji lze pěstovat ze semen nebo si ji kopit v některých květinářstvích. Margitova dieta je hodně přísná, obsahuje velmi malé porce. V Margitově dietě se jí pouze tři krát denně. Tělo při Margitově dietě hladoví. Kromě toho dlouhodobé držení Margitovy diety znamená pro tělo nedostatečný příjem živin a velké riziko zdravotních komplikací. Doporučuji pestrou, vyváženou, pravidelnou stravu, rozdělenou do 5–6 menších denních porcí. Díky pestrosti a vyváženosti stravy tělo i při sníženém příjmu sacharidů a tuků dostane všechny potřebné látky. Při hubnutí jsou doporučovány neslazené nápoje. Nedílnou součástí hubnutí je i dostatek vhodného pravidelného pohybu. Pohyb kromě redukce tukové tkáně zpevňuje postavu a přispívá k dobré náladě. Jestliže chcete zhubnout, nemít zdravotní komplikace a svá shozená kila nenabrat zpět, nedoporučuji Vám žádné drastické diety, mezi které patří mimo jiné i Margitova dieta. Více informací o správném hubnutí se můžete dozvědět na našich webových stránkách, v případě Vašeho zájmu si též můžete objednat vzorový jídelníček, součástí jídelníčku jsou i recepty nebo můžete využít naší službu výživový poradce. Bližší informace najdete na našich webových stránkách. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz