Dotaz
Dobrý den, držela jsem pětifaktorovou dietu, za pět týdnů jsem zhubla 9 kg, ale jakmile jsem ji přestala držet, přibrala jsem 13 kg. Jsem z toho nešťastná. Jakou dietu má držet, abych těch 13 kg shodila? Moc děkuji.
Marika, Praha
Odpověd
Vážená paní, pětifaktorová dieta, stejně jako všechny krátkodobé diety má za následek jo-jo efekt. Hubnutí není jednorázová záležitost, ale dlouhodobá záležitost. Cílem hubnutí není pouze zbavit se nadbytečných kil, ale udržet si výslednou váhu. Podstatou zdravého hubnutí je změna všech návyků, stravovacích i režimových, které jsou příčinou Vaší zvýšené tělesné hmotnosti. Jíst jednoduchá jídla zdravé výživy dle doporučení pětifaktorové diety je dobré jíst nejen pět týdnů, stejně tak i denní 25 minutové cvičení, které doporučuje pětifaktorová dieta, je vhodné provádět dlouhodobě. Rozdělení jídla do pěti denních porcí je též dobré nejen pro hubnutí, ale i pro prevenci proti nadváze a obezitě. Záleží ovšem na velikosti porcí, musí to být menší porce. Co se týká povolení si „zahřešit“ konzumací sladkého nebo tučného jídla, jak doporučováno v pětifaktorové dietě, je lepší občas, tj. maximálně jednou týdně sníst menší porci kalorického jídla než se kalorickým jídlem přejíst. Když si budete chtít „zahřešit“, doporučuji zdravější varianty, např. konzumaci hořké 75% a více procentní hořké čokolády, může být s oříšky nebo ovocem nebo ovesnou placičku s brusinkami nebo malý kousek pečivo z pohankové mouky a s tvarohem nebo případně i s ovocem nebo tučnou pečenou rybu s hranolky pečenými v troubě a zeleninou nebo chléb s máslem a sýrem Nivou. Více informací najdete na našich webových stránkách. V případě Vašeho zájmu si můžete na našich webových stránkách objednat vzorový jídelníček na redukční dietu, součástí jídelníčku jsou i recepty nebo můžete využít naší službu výživový poradce. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz