Dotaz
Dobrý den, asi po půl roce váhání, a jak na to přibrat se cvičením jsem vyhrabala váš jídelníček (VYZIVNA-1 poz. redakce). Chtěla jsem se zeptat, zda Nutridrinky protein, můžu mít na lékařský předpis? Já si je dovolit nemůžu. Pro mě je to tak nějak všechno drahé. Studuji obor všeobecná sestra na vš. Měřím 171cm a vážím 51 kg. Potřebovala bych přibrat 15-20 kg do srpna 2012, abych mohla pracovat jako sestra. Taková podvyživená sestra nevzbuzuju moc důvěry :(. S pozdravem.
Gabriela, Čelákovice
Odpověd
Dobrý den, Vaše hmotnost je opravdu trochu nižší, ale není to žádná katastrofa. Každý máme trochu jinak nastavený metabolizmus a genetické dispozice. Pravděpodobně budete od přírody velice štíhlá, ale to neznamená, že by se s tím nedalo něco dělat. Nevím, jakou máte skladbu stravy a zda jste si již objednávala na našich stránkách jídelníček pro výživnou dietu (je k dispozici v sekci jídelníčky pod kódem VYZIVNA-1). Je možné, že máte vyšší výdej energie než příjem. Někteří lidé také zhubnou na základě permanentního stresu nebo při nedostatku bílkovin ve stravě. Navýšení příjmu bílkovin je základem, chcete-li přibrat na svalové hmote. Je potřeba věnovat se alespoň 2 x týdně posilování, abyste nabrala svaly (nemusíte se bát, že budete vypadat příliš osvaleně – k tomu by bylo potřeba obrovské dřiny). Doporučuji 2–4 x týdně posilovat buď v posilovně (nejlepší varianta) nebo doma. Za celý týden by bylo dobré procvičit všechny svalové skupiny alespoň jednou. Nemáte-li žádné zkušenosti, obraťte se alespoň na začátku někoho, kdo Vám poradí, jak cvičit správně. Naopak sport vytrvalostního typu jako je běh, aerobik, cyklistika apod. vede ke snížení hmotnosti. Dostatek bílkovin doplňujte v podobě masa, mořských ryb (alespoň 2 x týdně), luštěnin, vajec (hlavně vaječný bílek), zakysaných mléčných výrobků, ořechů a semen, sojových produktů. Nezapomínejte jíst denně alespoň dva kusy zeleniny a nějaké ovoce. Je možné navýšit přílohy, naopak nedoporučuji navyšovat spotřebu sladkostí jako jsou sušenky, sladké tyčinky, dorty, zákusky atd. (jsou vyloženě nezdravé). Snažte se přes den hodně pít (čistou vodu, ředěné 100% džusy, čaje). Nutridrink na lékařský předpis asi nedostanete. I pacientům v nemocnicích ho často hradí příbuzní (či pacient sám). V prodejnách s výživou pro fitness seženete i různé energetické tyčinky a jiné preparáty. Zkuste se podívat po něčem pro Vás cenově přijatelném. Tyto produkty mají většinou velice vhodné složení v porovnání s nevhodnými sušenkami. Myslím si, že přibrat 20 kg by bylo příliš. Vzhledem k Vaší tělesné skladbě (je to jen můj předpoklad, protože jsem Vás neviděla) bude úplně stačit, dostanete-li se na hmotnost kolem 60 kg. Přeji Vám hodně úspěchů.
Ing. Anna Jermářová