Dotaz
Dobrý den, je mi 31 let. Před třemi lety po prvním porodu mi lékař diagnostikoval autoimunitní hepatitidu. Užívám Prednison. Dále mám žlučník ze třetiny vyplněný kamínky. Mívám občasné koliky. Mám druhé šestiměsíční dítě, které zatím kojím, ale pomalu už bych chtěla začít odstavovat a zkusit kojit jen jednou denně do jednoho roku. Z vašich diet by pro mne zřejmě byla vhodná dieta s omezením tuků a dieta šetřící. Mohu ale užívat i dietu redukční, pokud stále kojím? Moje váha nyní 70 kg, výška 161cm. Jaká váha by pro mne vlastně byla ideální? Dále jsem se chtěla zeptat, jak tyto diety zkombinovat, protože např. mléko je v jedné dietě možné i samostatně a ve druhé ne. Také se tam objevuje i dost nadýmavá zelenina jako kedlubna, květák... Dále jak je to s celozrnným pečivem? Mám ho ráda a navíc když jím jen bílé pečivo, mívám sklony k zácpě. Děkuji mnohokrát za odpověď.
Jana, Sokolov
Odpověd
Vážená paní, Vaše ideální váha je 57 kg, ale je třeba též znát procento tuků v těle. Velká část Vaší hmotnosti může být tvořena tuky. Při chronickém onemocnění jater a žlučníkových kamenech doporučuji Vám dietu s omezením tuků (jedná se o dietu šetřící, u které jsou zároveň omezeny tuky, tj. dietu č. 4). Mléko a mléčné výrobky s nižším obsahem tuku jsou velice vhodné při jaterních onemocněních (i při autoimunitní hepatitidě). Mléčná bílkovina kasein podporuje regeneraci jaterní buňky. Při onemocnění jater je třeba dodržovat též několik zásad: Zákaz nadměrné tělesné námahy. Absolutní zákaz alkoholu. Zákaz hepatotoxických látek (přepálené tuky, některé léky, např. Paralen, některé druhy antikoncepce). Strava má šetřící charakter, tj. má šetřit trávicí trakt mechanicky (ne slupky, kůrky, zrníčka, šlachy), chemicky (ne přepalované tuky, dráždivé látky – pikantní koření, nadýmavé potraviny) a tepelně (ne příliš horké ani příliš studené). Z toho vyplývá zákaz konzumace luštěnin, celozrnného pečiva, čerstvého kynutého pečiva, chleba, nadýmavého ovoce (např. hrušky), nadýmavé zeleniny (např. zelí, hlávková kapusta). Doporučuji vzhledem k Vašemu zdravotnímu stavu vyloučit též květák a brokolici, kedlubnu, i když dieta č. 4 povoluje nepatrné množství (např. do polévky). Proti nadýmání doporučuji pít fenyklový čaj a též doporučuji dodržovat pitný režim. V případě Vašeho zájmu si lze objednat jídelníčky s kódem TUKY-2, TUKY-3 a TUKY-4. Objednávkový formulář najdete na našich webových stránkach dietních jídelníčků. Děkuji za Váš dotaz a těším se na vaše další případné dotazy nebo připomínky.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz