Dotaz
Dobrý den, mám dotaz na stravování - dietu po popáleninách II.a III. stupně, jak se stravovat pro rychlejší zhojení? Děkuji moc za odpověď, S pozdravem
Markéta, Blansko
Odpověd
Vážená paní, pro rychlejší hojení popálenin Vám doporučuji konzumovat hodně potravin, které jsou bohatými zdroji bílkovin. Jedná se zejména o mléčné výrobky, ale též o maso. Nemáte-li žádné dietní omezení doporučuji racionální dietu. Více informací o racionální stravě naleznete na našich webových stránkách. Vhodnými doplňky výživy jsou Protifar a Fortimel. PROTIFAR 90 Přípravek je určen k dietnímu postupu při výživě nemocných s vysokými nároky na příjem bílkovin (například těžká poranění, popáleniny, infekce) a pro pacienty, kteří z různých příčin nepřijímají v dostatečném množství bílkoviny z běžné stravy. Přípravek je vhodný i pro pacienty, kteří nesnášejí mléko tzv. mléčný cukr - laktózu. FORTIMEL je potravinový doplněk s vysokým obsahem bílkovin. Je určen pro nemocné s vysokými nároky na příjem bílkovin (např. popáleniny). V závislosti na příjmu běžné stravy, zejména plnohodnotných bílkovin (obsažených např. v mase, mléce, jogurtech, tvarohu a sýrech), se užívá 1 až 3 lahvičky FORTIMELu denně po dobu nejméně 14 dnů. 1 lahvička FORTIMELu dodá nemocnému 20 g bílkovin a takové množství energie, které by získal konzumací 1/3 porce plnohodnotného hlavního jídla tj. průměrně 3000 kJ. Lze si vybrat ze tří různých příchutí FORTIMELu: s příchutí lesního ovoce s příchutí kávy s příchutí meruňky. Oba výše uvedené přípravky lze zakoupit v lékárnách. Doporučuji dostatečné množství tekutin (cca 2 l denně), do příjmu tekutin se počítají i tekutiny obsažené v potravinách, např v polévkách. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz