Dotaz
Dobrý den, ráda bych Vás požádala o radu týkající se správné výživy mé jedenáctiměsíční dcery. Má vysokou hladinu kyseliny močové (důvodem jsou zřejmě její nemocné ledviny) a sháním informace, které by mi pomohly sestavit jí pestrý jídelníček. Co se týká malých dětí a této diety jsou bohužel dostupné informace nulové. Protože může jíst jen některé mléčné výrobky a nemůže ještě např. bílek, musím i tyto potraviny vyloučit z již tak omezeného množství potravin. Informace týkající se obsahu purinů se velmi často rozcházejí, některé nelze zjistit ani u výrobců (pěstitelů). Zajímal by mě např. amaranth, tofu a sója a zda již tyto výrobky mohu dceři nabídnout. Prosím Vás tedy o radu, příp. o odkázání na literaturu, která by mi mohla pomoci. Mnohokrát děkuji předem za Vaši pomoc. S přáním hezkého dne.
Lenka, Olomouc
Odpověd
Vážená paní, zvýšená hladina kyseliny močové bez bolestí kloubů znamená předstupeň rozvinuté dny. V dietní léčbě se omezují nejbohatší zdroje purinů. Puriny mají velký vliv na množství kyseliny močové v organismu. Je třeba omezovat pouze potraviny i potravinové doplňky, které obsahují velké množství purinů. V případě Vaší dcery se jedná o mladá masa (tj. masa z mláďat, např. kuřecí maso, telecí maso), špenát, chřest, zelený hrášek. Strava má být vyvážená, pravidelná – ideální jsou tříhodinové intervaly mezi jídly. Hladovění negativně ovlivňuje hladinu kyseliny močové v krvi. Je třeba dbát na pravidelný denní režim a na dostatek vhodných tekutin (tj. tekutin, které zavodňují organismus, např. kojenecká voda, přírodní zeleninové šťávy) během dne. Je třeba nezapomínat na dostatek vápníku a bílkovin, zdrojem bílkovin je maso, mléko, mléčné výrobky. Mléko a mléčné výrobky jsou též nejbohatšími zdroji vápníku. Nedoporučuji Vaší dceři sóju a výrobky z ní (např. tofu), sója je vysoce alergenní potravina. Další vysoce alergenní potraviny jsou vejce, ryby, med, ořechy. Amarant Vaší dceři doporučuji, obsahuje mnoho vitamínů, minerálů, rostlinných bílkovin, které jsou téměř plnohodnotné (mají téměř všechny potřebné aminokyseliny), a dalších cenných látek pro tělo. Amarant mimo jiné podporuje regeneraci mozkových buněk, u dětí také jejich tvorbu. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz