Dotaz
Dobrý deň. Práve sa liečim zo zánětu slinivky. Niečo som si už o tom prečítal, ale zaujíma ma, či môžem občas fajčiť. Nie stále (každý deň) alebo musím prestať úplne? A taktiež či si môžem dať raz za čas pivo (tvrdý alkohol nemusím)? A ešte by som Vás chcel poprosiť o dostupnú literatúru s receptami (aj platenú), pretože sa budem musieť naučiť dietne variť. Ďakujem za porozumenie a skoré vybavenie odpovede. S pozdravom Váš nový čitateľ.
Martin, Brezno
Odpověd
Dobrý den, po prodělaném zánětu slinivky (pankreatitida) se doporučuje úplně vypustit konzumaci alkoholu. Je možné dát si nealkoholické pivo (i to však může podle norem obsahovat až 0,5 % alkoholu, takže také raději v umírněném množství). Alkohol slinivku velice zatěžuje. V případě nedodržení předchozích doporučení by mohlo dojít k rychlé recidivě (návratu onemocnění). Stejně tak kouření má na slinivku velice neblahý vliv. Doporučuji Vám přestat kouřit úplně (není to jistě jednoduché, ale rozhodně se to vyplatí). Po prodělání akutního zánětu slinivky se dodržuje dieta pankreatická, která má 4 stádia (informace naleznete na našich webových stránkach). Posléze se přechází na dietu s omezením tuků (dieta č. 4). Záleží vždy na aktuálním stavu dotyčného, ale doporučuje se dávat si již celoživotně pozor při výběru potravin. Kromě alkoholu není vhodné pít ledové a sycené nápoje, jíst smažená jídla, příliš tučná a výrazně kořeněná jídla. Omezuje se hořčice, majonézy, smetanové krémy, sladkosti. Častá je špatná snášenlivost syrového česneku, cibule a papriky. Několik receptů vhodných pro pankreatickou dietu naleznete na na našich stránkách. Dále si můžete objednat u společnosti Forsapi, s. r. o. Publikaci s názvem Onemocnění slinivky břišní, dieta pankreatická. Přeji Vám mnoho úspěchů.
Ing. Anna Jermářová