Dotaz
Dobrý den, chtěla bych se zeptat jestli je nějaký recept na grilování pro lidi s onemocněním dna? Můj tatínek na to trpí a máme grilovat. Tak se chci zeptat jestli může něco s grilování i on. Děkuji za odpověď.
Pavla, Modletice
Odpověd
Dobrý den, technologická úprava vhodná pro pacienty s nemocí DNA je pečení a dušení. Méně vhodná technologická úprava je vaření. Z tohoto důvodu nejsou vhodné polévky, různé masové šťávy, výpeky atd. Při nemoci DNA můžete grilovat např. zeleninu. Vhodná a velmi chutná je grilovaná cuketa, kdy cuketu oloupete, nakrájíte na kolečka, mírně osolíte, potřete česnekem, přelijete olivovým olejem a můžete dát na gril. To samé můžete udělat s lilkem. Chutná je také grilovaná paprika, rajčata, chřest nebo olivi. Pokud má tatínek onemocnění v klidovém režimu, nemá bolesti, otoky, může dvakrát za týden maso v poloviční dávce (60–70 g – syrový stav). Nedoporučují se masa mladá (drůbež, králík), spíše použijte maso vepřové (vepřová kýta, vepřová panenka). Můžete také použít směs mletého hovězího a mletého vepřového masa. Na grilování použijte povolený druh koření, olej olivový či slunečnicový, česnek, bylinky. Výběr potravin, informace o dietě a doporučené dietní jídelníčky při onemocnění DNA najdete na našich webových stánkach.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz