Dotaz
Prosím Vás mužete neco řict o mandlích. O jejích kladném a zaporném vlivu na organismus. Slyšela jsem že jsou škodlivé na srdce? Předem Vám děkuji
Kamila S., Cheb
Odpověd
Mandle jsou plody mandlovníku nízkého nebo mandlovníku obyčejného, které se k nám dovážejí jako sladké nebo hořké. Mandle obsahují 21 % bílkovin, 53 % tuku. Jejich výhodou je to, že obsahují vápník, fosfor, železo. Z vitamínu nejvíce obsahují vitamín B1. Nevýhodou však je to, že hořké mandle obsahují glykosid amygladin, ze kterého se hydrolýzou uvolňuje jedovatý kyanovodík. Proto se uvádí jako zdraví škodlivé, zejména na srdce, jak uvádíte. Mohou se tudíž užívat jen v omezeném množství. Podle některých statistických údajů se 60 jader hořkých mandlí pokládá za smrtelnou dávku pro dospělého člověka.
redakce serveru dietologie.cz