Dotaz
Dobrý den, mám po operaci žaludečního vředu a samozřejmě, že následuje dieta. Mám dotaz na některé suroviny, které jídávám, ale nevyčetla jsem jestli je mohu. Co by mne nejvíc zajímalo, jestli mohu sladký kečup, plnotučnou hořčici, čokoládu a popřípadě nějaká semínka. Ráda jídám třeba semínka slunečnice. Děkuji za odpověď.
Petra, Prachatice
Odpověd
Dobrý den, v případě žaludečních vředů je základem nedráždivá strava, co největší omezení stresu, dostatek spánku a také nekouřit. Dieta by měla být šetřící, kdy se vylučují potraviny dráždivé, kořeněné, výrazně kyselé a dále ty, které obsahují tvrdé části (topinky, tvrdé slupky a pecičky z ovoce). Důležité je jíst v klidu a důkladně potravu rozžvýkat (sliny chrání sliznici žaludku). Je potřeba vyloučit také potraviny, které stimulují tvorbu žaludečních šťáv. Mezi ně patří i čokoláda (dále káva, silný čaj, alkohol, sladkosti). Kečup i hořcice patří mezi dráždivé potraviny a proto nejsou ve vašem případě vhodné. Semínka a ořechy při šetřící dietě taktéž nelze doporučit. Velice vhodný (hojivý) je například odvar ze lněného semínka a šťáva z aloe vera. Dále jezte často dušenou zeleninu, brambory, mají zásaditý charakter a vyrovnávají tak kyselost. S pozdravem
Ing. Anna Jermářová