Dotaz
Dobrý den, měl bych na Vás dotaz, či prosbu. Několik let po sobě zavařujeme plody Rakytníku řešetlákového a Černého jeřábu – aronie, pro konzumaci v zimních měsících. Letos jsem se stal diabetikem a všechny plody jsou, bohužel, zpracované pomocí želírovacího cukru. Je mi líto je vyhodit a zároveň se bojím je jíst kvůli neznámému obsahu sacharidů. Existuje nějaká laboratoř, která by zjistila ze vzorku tuto hodnotu a kolik by případně takový vzorek stál. Pokud byste mi dokázali odpovědět, byl bych rád. Děkuji předem za případnou odpověď.
Josef, Hradec Králové
Odpověd
Dobrý den, rozbory vzorků potravin, kde Vám zjistí mikrobiologické a chemické hodnoty by měli dělat na hygienické stanici při každém krajském městě. Myslím si, že mikrobiologické hodnoty by mohli zjistit i v soukromých laboratořích. Z vlastní zkušenosti vím, že když jsme si chtěli nechat udělat rozbor jednoho obědu pro pacienta v nemocnici ve Zlíně, museli tento vzorek zavézt až do Olomouce. Jednalo se o zjištění množství kilodžaulů, bílkovin, tuků a sacharidů. Jednotlivé úkony se tedy řídí podle vybavení a schopností každé laboratoře. Cenu laboratorního vyšetření bohužel neznám. S pozdravem
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz