Dotaz
Dobrý den, narazila jsem na Vaše stránky. Chtěla jsem si najít nějaký vhodný jídelníček, ale radši bych si nechala poradit. Už šest let se léčím a mám problém, anémie vitamínu B12 a nadváha. Vypadá to, že jsem odkázána po zbytek života chodit na injekce každý měsíc. Hned na začátku jsem přibrala přes deset kilo a teď s většími či menšími výkyvy stále bojuji s váhou. Měřím 175 cm a vážím 78 kg. Necítím se moc dobře. V létě mi otékají nohy a jsem taková neohrabaná. Navíc mi neprospívá nosit tuhle váhu, protože mám vyhřezlou ploténku v bederní oblasti. Už jsem nějaký jídelníček měla od výživového poradce, ale nepomohlo to, přesto, že jsem ho poctivě dodržela a bylo mi řečeno, že mám snad nějakou metabolickou poruchu a špatně trávím bílkoviny. Jsem už z toho zoufalá. Nikdo mi neumí poradit. Na obezitologa pořád nevážím dost. Můžete mi, prosím poradit nějaký z těch jídelníčků co nabízíte nebo nějakou jinou odbornou pomoc? Děkuji za odpověď.
Libuše, Ostrava - Vítkovice
Odpověd
Dobrý den, jedná se pravědpodobně o tzv. perniciózní anémii – tzn., že ve střevech nedochází k dostatečné tvorbě faktoru, který je nezbytný ke vstřebání vitamínu B12. Proto je nutné dodávat vitamín injekčně – je to nejlépe vstřebatelná forma podání. Při podávání tohoto vitamínu je vhodné dbát i na dostatečný přísun kyseliny listové. Vitamín B12 v kombinaci právě s kyselinou listovou působí i proti únavě. Zjískáte ji nejlépe z listové zeleniny, ale najdete ji i v luštěninách, celozrnných výrobcích, vnitřnostech (játra, ledvinky), droždí, mrkvi, chřestu a dalších potravinách. Dále Vám doporučuji zaměřit se především na racionální výživu. Informace o jejich zásadách najdete na našich stránkách dietologie.cz. Máte–li zájem, můžete si objednat některý z našich týdenních redukčních jídelníčků (mají kódy REDUKCE-2, REDUKCE-3, REDUKCE-7, REDUKCE-8 a REDUKCE-9). Důležitá pro Vás je fyzická aktivita (doporučuji cíleně plánovat svižnou chůzi nebo např. jízdu na kole/rotopedu, alespoň 3 x týdně, více než 30 min.) a dostatečný příjem neslazených tekutin a pitný režim. Při anémii bývá tendence k otokům. Dobrý vliv na ně má právě dostatek pohybu, naopak špatný vliv na otoky má kouření. Přeji hodně úspěchů.
Ing. Anna Jermářová