Dotaz
Dobrý den, ráda bych si objednala jídelníček diety na snížení hmotnosti. Problém je v tom, že jídelníčků s redukční dietou je víc a nevím, který vybrat, nebo jestli můžu mít třeba 2 z nich a kombinovat je a hlavně aby byly vhodné pro kojící! Je mi 30, měřím 178 cm, vážím 96 kg. Taky mě zajímá, jestli můžu nahradit sýr nebo jogurty (ty opravdu nesnesu) mlékem nebo tvarohem (ty mi moc chutnají) a jestli je jako pohyb dostačující chůze – denně ujdu několik kilometrů. Díky moc za odpověď.
Tereza, Havířov
Odpověd
Dobrý den, naše dietní jídelníčky na redukční dietu obsahují cca 5500 KJ. U kojících matek se doporučuje denně alespoň 7300 až 8000 kJ. Redukční jídelníčky Vám tedy nemohu doporučit. Kojící matka by se měla stravovat pestře, měla by mít vyváženou, zdravou, racionální stravu a měla by jíst všechno (kromě nadýmavých potravin). Jezte tak, jak jste byla dříve zvyklá. Pokud máte obavu ze své váhy a chcete se omezovat v jídle, doporučuji občas omezit nebo vynechat pečivo a přílohy. Sladkosti a cukrovinky nejzte raději vůbec. Dbejte na dostatečné množství bílkovinných potravin (mohou být i nízkotučné, sýry do 30 % t. v s., jogurty, mléko a tvarohy mohou být light, dia, ale přírodní ne s umělými sladidly). Maso doporučuji pouze libové – kuřecí prsa, králičí, ryby (sladkovodní i mořské), hovězí zadní, vepřová panenka... Dietní jídla obsahují hodně zeleninu (vynechte však ty druhy, které miminko nadýmají – většinou hrášek, květák, brokolice, zelí..). Zeleninu obměňujte a kombinujte různé technologické úpravy (saláty, tepelně upravená, zadělávaná zelenina, syrová zelenina). Nezapomínejte na ovoce. Dostatečný pitný režim je zásadou, pijte neslazené vody, neslazený ovocný čaj, ředěný ovocný džus... Pohybový režim je důležitý, chůze je výborná forma, jak spalovat přebytečné kilodžauly. S pozdravem nutriční terapeutka.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz