Dotaz
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli má smysl věřit tzv. programům na hubnutí, což jsou většinou sestavy potravinových doplňků a výživových koktejlů nebo nápojů. Mám podezření, že se jedná pouze o prostředek, jak vytáhnout z lidí peníze a naučit lidi závislosti na drahých preparátech. Mám problém s obezitou, ale chtěl bych se obejít bez potravinových doplňků. Prosím poraďte mi. Děkuji.
Jíří, Praha
Odpověd
Dobrý den, rozumím Vašemu pocitu zmatku a nedůvěry co se týká trhu s výživovými doplňky. Doplňky stravy (pod tímto názvem jsou ukotveny v legislativě) jsou vlastně "potraviny", jejímž účelem je vhodně doplňovat stravu. Doplňky stravy mají za úkol dodat organizmu látky, které potřebuje, ale nezískává je v dostatečné míře v běžné stravě, nebo látky, které mají příznivý účinek na zdravotní stav. Tyto potravinové doplňky nesmí deklarovat léčivé účinky (i když mnoho z nich tyto účinky má), protože to nejsou léčiva (doplňky stravy nemají tak složitý systém schvalování jako léčiva). Smějí se uvádět pouze příznivé účinky na zdravotní stav. Na trhu je velké množství těchto preparátů podobně jako prášků na hubnutí, takže není jednoduché se v nich vyznat. Látky obsažené v doplňcích většinou opravdu mají deklarované účinky, základem je ovšem úžívání dostatečného množství té které látky (dodržovat dávkování). To vyžaduje určitou informovanost a také disciplínu a pravidelnost při užívání – to dost často uživatelem nebývá dodrženo a uživatel pak látku označí (chybně) jako neúčinnou. Výhodou doplňků stravy je, že máte přesný přehled kolik jaké látky (vitamínu, minerálu apod.) jste do sebe dostal. U běžných potravin jsou občas jen spekulace (záleží na způsobu pěstování, chovu, skladování atd.). Nevýhodou může být pro někoho cena preparátů. Co se týká lidí vytvářejícíh hubnoucí programy, je pravda, že někteří staví zisk před samotné zdraví klienta a za každou cenu se Vám budou pokoušet prodat nějaký preparát. K tomu, abyste poznal, který je funkční a který není, je potřeba určitých znalostí. Na trhu je hodně fungujících doplňků stravy, ale (jak vyplývá z názvu) jsou to stále jen potravinové doplňky a základ je potřeba stavět na obvyklé stravě a pohybu. Doporučuji prostudovat na našich stránkách informace o racionální stravě, případně o správném hubnutí. Základem je jíst pravidelně (tzn. "nenacpat" se například až na večer) v menších dávkách, ideálně 4–5 x denně. Opravdu důležité je dostatečně pít (obyčejná voda, hodně ředěné 100% džusy, ovocné, bylinkové či slabé černé nebo zelené čaje) v množstí alespoň 1,5–2 l, spíše ale více. Snažte se co nejvíce vyhýbat sladkostem jako jsou sušenky, přeslazené mléčné výrobky, různé čokoládové tyčinky apod. Stejně tak jsou naprosto nevhodné slané pochutiny (chipsy, krekry) a veškeré smažené pokrmy. Sladkosti lze nahradit ovocem, případně občas kouskem hořké čokolády. Do dietního jídelníčku zařazujte každý den alespoň dva kusy zeleniny a 2–3 x týdně mořskou rybu (nevadí ani tučnější, tyto tuky jsou zdraví prospěšné). Vhodné jsou i nesolené ořechy, pozor však na množství, jsou velice tučné. Při přípravě pokrmů je dobré dávat přednost různému koření a bylinkám před solením. Je potřeba nad stravou trochu přemýšlet, i třeba dopředu a klidně si s sebou z domova připravovat malé svačinky. Člověk pak tolik nepodlehne nabídce nevhodných "občerstvení" typu fast-food, protože není vyhladovělý. Na stránkách dietologie.cz naleznete i redukční recepty pro inspiraci a také je možné si objednat jídelníčky s kódem REDUKCE-2, REDUKCE-3, REDUKCE-7 nebo REDUKCE-8. Dietní Jídelníček si můžete objednat na našich webových stránkach. Přeji hodně úspěchů.
Ing. Anna Jermářová