Dotaz
Dobrý den, sestra mě láká vyzkoušet dietu podle knihy Zhubněte jednou provždy od Antonie Mačingové. Zdá se Vám jídelníček vyvážený? Co o ní soudíte? Hrozí po ní jo-jo efekt? Děkuji.
Barbora, Prunéřov
Odpověd
Vážená paní, přiznám se, že knihu pí. Antonie Mačingové – Zhubněte jednou provždy jsem jen zběžně prolistovala. Našla jsem v ní zajímavé myšlenky. Každý člověk je jiný metabolický typ, jinak tráví určité potraviny, což má vliv na redukci tělesné hmotnosti i na zdraví. Dieta podle krevních skupin vychází ze skutečnosti, že každý jedinec má geneticky zakódováno, jaká strava je pro něho optimální. Optimální strava pro něho je strava jeho předků, jeho předkové jsou např. nejen dávní lovci mamutů. Rozdělení jídla do třech denních porcí vychází z myšlenky šetřit trávicí trakt a dát energii, která je potřebná k trávení na jiné činnosti. Je to dobrá myšlenka, ale ne každému stačí 3 menší porce denně. Někdo dostane neovladatelný hlad a zkonzumuje obvykle ve večerních hodinách velké množství nevhodných potravin pro redukci tělesné hmotnosti, z tohoto důvodu je rozdělován jídlo do 5–6 denních porcí. Zcela souhlasím s pí. Mačingovou, že sušenky nejsou pro redukční dietu vhodné, byť vypadají zdravě. V racionální výživě mají své místo pouze při potřebě získat okamžitě energii. Cílem redukční diety je změna stravovacích návyků i životního stylu (např. více pohybu), nejen snížení tělesné hmotnosti. Kdo změní stravovací návyky a způsob života jen po dobu držení jídelníčku redukční diety a po zbavení se nadbytečných kil se opět vrátí k původnímu způsobu stravování a způsobu života, u toho dojde k jo-jo efektu. Neexistuje žádná zázračná dieta jak zhubnout jednou provždy zhubnout a nikdy nepřibrat. Kdo nechce přibrat, musí zdravě jíst a zdravě žít (dostatek vhodných tekutin, pohybu, vyhýbání se stresu, dostatek odpočinku, správná relaxace). Pohyb hraje v redukci tělesné hmotnosti i ve zdravém způsobu života velmi důležitou roli. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz