Dotaz
Dobrý den, velmi mne překvapili Vaše stránky, jsou opravdu super, můžu si tu najít jídelníček, dozvědět se věci které jsem nevěděla, za to Vám tedy děkuji. Je mi sice 19 let, ale s váhou mám problém, dostala jsem se s výškou 170 na skoro 70 kilo, což není tak tragické, ale na mé postavě to jde poznat. Mohu říci, že takových 58 kilo by mi stačilo abych nevypadala ani vychrtle ani tlustě. Jenže nevím jak zhubnout protože nejsem schopna jíst pravidelně, když začnu pravidelnou stravu, tak se rozjím, nejsem schopna ubrat a hlavně miluju sladké. Sladké se snažím nahrazovat ovocem, ale myslím že to nemá nějaký výrazný účinek, když na posezení sním dva a půl kila nektarinek, k tomu hrozno a meloun, nebo si často dělávám litr banánového koktejlu. Jestli byste mi mohli poradit jak se to dá omezit, jestli se dá organismus nějak oblbnout aby nežádal tolik cukrů, věřím že pak bych se v pohodě dostala na nižší váhu. Do hladových oken zabrousím zřídka což je tak max. jednou za tři měsíce, vařím si doma. Nevařím si ani moc tučně, jelikož na takovou stravu nejsem zvyklá. Předem děkuji za odpověď.
Miriam, Mariánské Lázně
Odpověd
Dobrý den, redukce hmotnosti se vždy skládá ze dvou důležitých částí a to ze změny příjmu energie. Příjem energie je nutné snížit alespoň o 2100 kJ. Strava by měla obsahovat kvalitní bílkoviny, nejméně tak 1 g bílkovin na 1 kg tělesné hmotnosti. Druhou částí při úspěšném hubnutí je pohybová aktivita, která vede k tomu, že se zvýší výdej přebytečné energie. Nemusíte cvičit pod pohledem vyškoleného oborníka nebo chodit každý den do posilovny nebo běhat. Stačí městskou dopravu nebo dopravu autem nahradit chůzí, nahradit použití výtahu chůzí po schodech. Vhodná je též jízda doma na rotopedu, zkrátka jakýkoliv pravidelný pohyb je prospěšný pro zdravé hubnutí. Strava by měla být pravidelná, není dobré jíst např. poslední jídlo v 17:00. Poslední jídlo by nemělo být déle než 3 hodiny před spaním. Když je doba hladovění příliš dlouhá, tělo dostává signály, aby začalo energii šetřit a ukládat ji do tukových zásob. Pokud rozložíme jídlo do více denních menších dávek, bude vliv na redukci hmotnosti lepší. Cukr se ve stravě omezit dá, jen v tom případě, jestli člověk sám chce a má pevnou vůli zhubnout. Na našich stránkách máme 14-denní jídelníčky na redukční dietu, které obsahují zhruba 5300 kJ. Jsou zde uvedeny studené i teplé pokrmy, strava je rozdělena na 6 denních chodů, strava je pestrá, jídla jsou jednoduché, na svačinu je uvedeno ovoce nebo zelenina. Pokud máte zájem, můžete zkusit stravovací režim podle těchto jídelníčků a pak sama uvidíte, zda se tento způsob stravování povedl či ne. Také můžete zkusit naše recepty pro redukční dietu v kombinaci s pohybovou aktivitou. Ve všech případech v oblasti hubnutí jde o dlouhodobou záležitost, nedá se zhubnout z týdne na týden už z principu existence teorie o příjmu a výdeji energie. S pozdravem
nutriční terapeutka z redakce@dietologie.cz