Dotaz
Dobrý den, začala jsem jíst dělenou stravu, protože potřebuji zhubnout, ale nikde jsem nenašla jídelníček na dělenou stravu. Můžete mi sestavit jídelníček aspoň na 3 týdny? Děkuji moc.
Eva, Praha
Odpověd
Vážená paní, dělená strava není redukční dieta, ale životní styl. Její podstatou je střídání konzumace bílkovinných a sacharidových potravin. Bílkovinné a sacharidové potraviny se nesmí spolu kombinovat, ale mohou se kombinovat s neutrálními potravinami. Výhodou dělené stravy je, že Vás nutí přemýšlet o tom, co jíte. Pokud ale přestanete dodržovat pravidla dělené stravy, opět přiberete. Pokud chcete nejen zhubnout, ale svoji váhu si i udržet, je třeba taková změna stravovacích a režimových návyků, kterou lze dodržovat trvale, což je u dělené stravy obtížné. Při držení dělené stravy je třeba pořád uvažovat, do které skupiny jaká potravina patří. Rozdělení není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá, např. tvaroh patří mezi neutrální potraviny, ale mléko a nízkotučné mléčné výrobky patří mezi bílkovinné potraviny, mezi bílkovinné potraviny patří jablka, ale sladká jablka patří mezi sacharidové potraviny. Podstatou správného hubnutí je změna stravovacích a dalších režimových návyků. Abyste nejen zhubla, ale svá pracně shozená kila opět nenabrala, je třeba odstranit příčinu Vaší zvýšené tělesné hmotnosti. Snížení příjmu energie, tj. tuků a sacharidů je jen jednou ze zásad redukční diety. V případě Vašeho zájmu si můžete u nás objednat vzorový jídelníček, součástí jídelníčku jsou i recepty nebo můžete využít naší službu výživový poradce. Bližší informace najdete na našich webových stránkách. Děkuji a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz