Dotaz
Dobrý den, potřebovala bych poradit teďka jsem během dvou týdnů přibrala 2 kg hroznou rychlostí. Nevím proč to tak je :-(. Všechno mi ztloustlo, hlavně boky, nohy a břicho. Vážím 60 kg na 165 centimetrů a trápí mě to, že tolik přibírám. Obvykle nemívám možnost teplého jídla. Můj dietní jídelníček vypadá následovně. Snídaně: bebe dobré ráno oříškové, jogurt, hodně melouna. Svačina: meloun, jogurt. Dietní oběd: rohlík se zelným salátem. Svačina: kaiserka s jedním plátkem sýra. Dietní večeře: bulka s margarínem perla, šunkou, sýrem a zelenina. Snídaně: 50 g cereálií dobrá vláknina, jogurt, hodně melouna. Svačina: rohlík , jogurt, meloun. Oběd: kuřecí řížek s bramborovou kaší, zelenina svačina: bebe dobré ráno, jogurt, meloun. Večeře: 1 ks pečiva, šunka, sýr, margarín, zelenina (hodně). Snídaně: 1 ks pečiva, šunka, margarín, sýr, zelenina. Svačina: bebe dobré ráno, meloun, jogurt. Oběd: rýže, kuřecí maso se zeleninou, zelenina. Svačina: pečivo, jogurt, meloun. Večeře: 1 ks pečiva, šunka, sýr, margarín, zelenina. Snídaně: 50 g musli, jogurt, meloun, jablko. Svačina: meloun, pečivo, jogurt. Oběd: pečivo, salát. Svačina: kefír (0,5 l). Večeře: 1 ks pečiva, šunka, sýr, margarín, zelenina. Snídaně: 1 ks pečiva, šunka, sýr, gervais, zelenina. Svačina: meloun, jogurt. Oběd: pečivo, šunka, sýr. Svačina: kefír. Večeře: 1 ks pečiva, šunka, sýr, margarín, zelenina. Chtěla bych Vás moc poprosit o radu jak mám upravit stravu abych nepřibírala. Děkuji mnohokrát :-).
Marta, Náchod
Odpověd
Dobrý den, Vaše hmotnost je zatím naprosto v pořádku. Co se týká náhlého přibrání 2 kg, zkuste zvážit, zda jste v poslední době neprošla nějakou změnou. Na zvýšení hmotnosti se může podílet skoncování s kouřením, jakékoliv změny ve stravě, zvýšený stres (někdo hubne, někdo přibírá). V případě, že byste přibírala stále více a bez zjevného důvodu, zajděte za lékařem. Mohlo by se jednat např. o poruchu činnosti štítné žlázy. Někdy je velký rozdíl v tom, v kterou denní dobu se vážíte, někdy tělo zase zadržuje více vody (je možné, že se jednalo o dočasný stav). Neuvádíte věk, náhlé přibrání může souviset i hormonálně (dospívání, klimakterium). Ve vašem dietním jídelníčku je hodně melounu. Je taky možné, že Vás nadýmá a z toho plyne pocit „nafouknutí“. Zkuste vyzkoumat, zda Vám takto nedělá problém kombinace melounu s jogurtem. Doporučuji malé úpravy jídelníčku: k svačině (nebo kdykoliv jindy) můžete pro zpestření zařadit čerstvý sýr Cottage (je nízkotučný). Dvakrát týdně je dobré sníst nějakou mořskou rybu (obsahují prospěšné omega 3 mastné kyseliny), dobře poslouží i konzerva tuňáka nebo sardinek ve vlastní šťávě (ideální rybou je losos). Máte-li zrovna možnost teplého jídla, snažte se vybírat ta nesmažená. Pšeničné pečivo co nejvíce nahraďte celozrnným celožitným chlebem. Jogurty doporučuji především neochucované, nejlépe ty s přídavkem prospěšných bakterií. Velice důležitou součástí dobrého zdravotního stavu (i dobrého pocitu) je pohyb – 3 x týdně cca 45 min. Jestli nesportujete, vězte, že právě pohyb dokáže velice mnoho v boji proti kyprým tvarům. Máte pravděpodobně sklony přibírat v oblasti stehen a boků (což je u mnoha žen naprosto přirozené). Doporučuji běh, svižnou chůzi, chůzi do schodů, cyklistiku v terénu, rotoped a jiné vytrvalostní sporty ve střední intenzitě. Přeji mnoho úspěchů.
Ing. Anna Jermářová