Dotaz
Dobrý den, manžel se několik let léčil s onemocněním ulcerózní kolitidy. Léčba byla v jeho případě neúspěšná, a proto před několika lety prodělal ileorektální anastomózu. Má zachovánu část rekta, kde je stále kolitida ve stabilizovaném stavu. Dodržuje dietu s omezením zbytků. Přesto mu i některé "povolené" potraviny působí potíže, proto je jeho jídelníček velmi omezený. V poslední době se cítí stále velmi unavený. Byly by pro něj vhodné nějaké doplňky výživy? Jaké vitamíny může/by měl doplňovat medikamentózně? Manžel je kromě toho také těžký psoriatik. Vzhledem k tomu, že u něj probíhá trávení velmi rychle, chodí velmi často na toaletu a to i v noci. V kolik hodin by měl mít poslední jídlo, aby nemusel v noci tak často na toaletu (obvykle 3-4x za noc, celkem 8-10x za den)? Děkuji vám za odpověď.
Andrea, Kladno
Odpověd
Vážená paní, pro Vašeho manžela doporučuji jako doplněk výživy Nutridrink. Jedná se o vysoce energetický doplněk výživy, který obsahuje živiny (sacharidy, tuky, bílkoviny), vitamíny i minerály v optimálním poměru. Užívá se formou sippingu (popíjení) mezi jídly. Na našem trhu je dostání Nutridrink s různými příchutěmi, i bez příchutě. Je nutno si všímat složení doplňku (některé Nutridrinky obsahují vlákninu, ty by pro vašeho manžela nebyly vhodné). Píši Vám info linku i adresu pro případ, že by se Vám nepodařilo tento výrobek sehnat v lékárnách. Infolinka Nutridrink: 800 110 000 (volat PO-PÁ 8.00 - 16.00 hod.). Dodavatel.: Nutricia a.s. Na Pankráci 31 Praha 4 140 00. V případě, má-li Váš manžel nadměrné ztráty bílkovin, doporučuji doplněk Fortimel. Jedná se o výrobek, který doplňuje bílkoviny, obsahuje i minerální látky i stopové prvky. Při ulcerózní kolitidě dochází ke ztrátám tekutin (nutný dostatečný pitný režim = 2-2,5 l tekutin denně - příjem tekutin oddělovat od pevné stravy), elektrolytů (draslík, vápník, hořčík), vitamínů (vitamín C, vitamíny skupiny B, kyselina listová), ale i minerálů (železo, vápník), ty je třeba hradit. Jelikož Váš manžel je psoriatik, doporučuji rovněž hradit zinek a vitamín nikotinamid. Poslední jídlo doporučuji kolem 17:30 hodin, a to z toho důvodu, že kdyby Váš manžel večeřel dříve, mohl by mít v noci hlad, při jeho zdravotním stavu není vhodné, aby hladověl. S pozdravem
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz